Zoeken

Kawasaki geeft 2019 Ninja H2 boost naar 231 pk

10 augustus 2018
Kawasaki gaat de Supercharged Ninja H2 voor 2019 een flinke update geven. De 2019 Ninja H2 heeft weliswaar nog exact hetzelfde uiterlijk als de eerste H2 die vier jaar geleden werd gelanceerd, maar heeft een substantiële boost in vermogen gekregen van 200 naar een onvoorstelbare 231 pk!

We zeiden het dik drie jaar geleden al tijdens de introductie van de Ninja H2 en Ninja H2R, dat we het een gemiste kans vonden van Kawasaki om de standaard H2 'maar' 200 pk te geven, waar dat bij de H2R dik boven de 300 pk lag (310 pk officieel, 326 pk op de vermogensbank). Met 200 pk was de Ninja H2 net zo sterk als een ZZR1400 (die dat al sinds 2012 had) en ZX-10R en dus - buiten de supercharger - niet onderscheidend ten opzichte van die twee, of elke hedendaagse eenliter supersport. 

Nu gaf Kawasaki destijds aan dat de reden hiervoor een Gentlemen's Agreement tussen de fabrikanten was om geen straatlegale motoren op de markt te brengen met meer dan 200 pk, maar nu steeds meer fabrikanten dat aan hun (Italiaanse) laars beginnen te lappen (Ducati spant de kroon met een 226 pk sterke Panigale V4) hebben ze bij Kawasaki waarschijnlijk gedacht "fuck it, we zullen ze allemaal eens een poepie laten ruiken." 



De 2019 Ninja H2 krijgt volgens Kawasaki een topvermogen van 231 pk, waar volgens onze insider nog zó'n bak aan Ram-Air vermogen bij op kan worden geteld dat het officieel (nog) niet wordt gecommuniceerd. We zetten zelf in op een vermogen van rond de 250 pk met Ram-Air gedoe erbij. 

Kawasaki claimt verder dat de enorme boost in vermogen de Ninja H2 geen negatieve impact op het brandstofverbruik heeft gehad. Dat moet zijn gerealiseerd door
onderdelen van de dit jaar gelanceerde Ninja H2 SX te gebruiken, waaronder het luchtfilter, de inlaatkamer, bougies en ECU.  

Naast montage van de nieuwste Bridgestone RS11 banden heeft Kawasaki ook het laatste op remmengebied uit huize Brembo toegepast, de Brembo Stylema. De superstijve Stylema heeft verbeterde koelcapaciteit van de remblokken, een meer direct en voorspelbaar initieel aangrijppunt en een betere temperatuur van de remvloeistof zelf. 

De visuele aanpassingen zijn zoals gezegd minimaal, maar ze zijn er wel. Zo is een nieuw Supercharged embleem voorzien, een nieuw likje verf en - voor het eerst op een Ninja H2 - een TFT kleurenscherm met Bluetooth connectiviteit. Kawasaki benadrukt nog dat de zeer slijtvaste verf bij een hete zomer zoals dit jaar een 'zelfhelende' functie heeft voor kleine krassen en plekjes, in een verrassend korte tijd. Beduidend sneller dan gelijkwaardige systemen in de automative industrie, waar dit proces soms weken duurt. 

Het TFT display heeft hetzelfde uiterlijk als dat van de Ninja H2 SX, maar dan met toevoeging van smartphone connectiviteit via Kawasaki's nieuwe "Rideology" app. Eenmaal gepaired kan op de smartphone een aantal functies worden afgelezen, waaronder de benzinevoorraad en de conditie van da accu, evenals een rij-log en service interval updates.