Kawasaki breidt Z-series uit met Z400
"De laatste aanvulling op Kawasaki'z Z-series, de Z400 was ontworpen als een echte Supernaked. Of je nu door de stadse jungle aan het navigeren bent of op de hoek van de straat hebt geparkeerd, deze lichtgewicht, kracht Supernaked zal zeker hoofden doen draaien." Het zijn de straffe woorden waarmee Kawasaki de nieuwe Z400 als opvolger van de in 2015 gelanceerde Z300 heeft aangekondigd.
Nu hadden we voor het nieuws het oude bericht van de Ninja 400 van afgelopen jaar op kunnen zoeken en met 'zoek&vervang' Ninja 400 kunnen vervangen door Z400, want wat vernieuwingen betreft ten opzichte van het 'oude' 300 model geldt voor beide modellen eigenlijk hetzelfde verhaal.
Ten opzichte van de 300 is de cilinderinhoud van 289cc naar nu 399cc vergroot, wat in een toename in topvermogen van 6 pk heeft geresulteerd naar nu 45 pk bij 10.000 toeren per minuut, terwijl het koppel van 27 Nm naar nu 38 Nm bij 8.000 toeren is gegroeid. Met name dat laatste zal je zeker merken op straat, net als het rijklaargewicht waar 3 kilo van af is gesnoept.
Minstens zo belangrijk als het lagere gewicht is hoe die reductie tot stand is gekomen, door het stalen buisframe te vervangen door een stalen vakwerk buisframe, wat lichter én stijver dan een eenvoudig ruggengraat frame is. En daar is het trouwens niet bij gebleven, de 37 mm voorvork is naar 41 mm vergroot, terwijl ook de voorrem van 300 mm naar nu 310 mm is gegroeid. Uiteraard voorzien van de laatste versie Bosch ABS.
De zithouding is met 785 mm gelijk gebleven aan die van de Z300, maar het zadel is wel 30 mm smaller van vorm waardoor je nog gemakkelijker beide voeten plat aan de grond moet kunnen zetten. De nieuw vormgegeven LED koplamp, waar volgens de Groene Jongens Sugomi saus overheen is gegoten, moet volgens Kawasaki meer licht in de duisternis brengen.
De 2019 Kawasaki Z400 is beschikbaar in de volgende kleuren: Candy Lime Green/ Metallic Spark Black en Candy Cardinal Red/ Metallic Flat Spark Black. Prijs en levertijd is nog niet bekend.