Zoeken

Indian FTR1200: ubervette Flat Track racer voor de straat

2 oktober 2018
Op de vooravond van de Intermot in Keulen heeft Indian de reeds aangekondigde FTR 1200 en FTR 1200 S onthuld. Indian's nieuwste platform, dat z'n inspiratie haalt uit Flat Track racen en het succes in het AMA Flat Track, wordt aangedreven door een nieuwe 120 pk sterke 1200 V-Twin.

Het FTR platform betekent voor Indian een nieuwe weg; één die gehoor geeft aan de roep van een grote groep enthousiaste volgers om een nieuw type motorfiets van Indian: de flat tracker voor de weg. Kenmerken in de styling en het design van de kampioensfiets, de FTR750 racer, zijn dan ook terug te vinden in de FTR 1200 en FTR 1200 S. 

Opmerkelijk aan de nieuwe FTR 1200 en 1200 S is hoeveel stylinghints zijn overgenomen van de FTR 1200 Custom, de designstudie die Indian een jaar geleden voor het eerst toonde en die duidelijk maakte hoe een flat track-bike voor de straat er uit zou kunnen zien. Het platform is de basis voor een Amerikaanse motorfiets die recht doet aan de flat tracker-stijl én die de prestaties levert die je mag verwachten.

De FTR 1200 combineert een door de racewereld geïnspireerd design en vlotte hanteerbaarheid met een zithouding die je alles laat overzien. Een nieuw ontwikkelde 1203cc V-Twin motor met 120 pk kent volgens Indian een opvallend vlakke koppelkromme die enorme flexibiliteit en sterke acceleratie laat zien in elke versnelling. Het nieuwe platform is een sleutelcomponent in de bredere missie van Indian om wereldwijd meer en ook nieuwe rijders te binden aan het merk. 



Steve Menneto, President, Indian Motorcycle:
“We wilden vanaf het begin al meer worden dan een traditioneel Amerikaans V-Twin merk. We zoeken continu naar manieren waarop we de reikwijdte van het Indian-merk kunnen vergroten en nieuwe rijders kunnen raken. De FTR 1200 betekent een enorme stap in die richting. Indian Motorcycle is opgericht op basis van twee principes: prestaties en innovaties. Die basis leeft voort in alles wat we doen. En de FTR 1200 is een natuurlijke doorontwikkeling van die onderdelen van ons merk.”


Naast hun buizenframe als basis en een sportieve rijpositie, beschikken beide modellen over een upside-down voorwielophanging en dubbele Brembo remschijven voor optimale controle en remkracht. De brandstoftank bevindt zich onder het zadel voor een extra laag zwaartepunt en betere gewichtsverdeling. Net als bij de FTR750 racer, is het luchtfilter direct op het motorblok geplaatst voor een optimale airflow en power. Beide modellen hebben hetzelfde ontwerp achterwielophanging en swingarm als de FTR750, zodat ze niet alleen een racer-look hebben, maar ook maximale grip bieden bij een voorspelbaar weggedrag. Nieuw ontwikkelde Dunlop wegbanden met flat track-achtig profiel, een kettingaandrijving en een ProTaper flat tracker aluminium stuur, maken de look compleet.



Rich Christoph, de Senior Designer bij Indian Motorcycle die ook aan de wieg stond van het ontwerp van de FTR750 en FTR 1200 Custom:
“Dit platform is extreem belangrijk voor ons. We hebben heel veel geïnvesteerd aan tijd, expertise en energie in de ontwikkeling ervan, en om dan deze twee motorfietsen te kunnen tonen, is een fantastisch gevoel. We wilden deze modellen de designtaal van de FTR750 en FTR 1200 Custom meegeven. Want dat is waar motorliefhebbers van over de hele wereld verliefd op zijn geworden.” 


Naast het bijzondere design kennen de nieuwe modellen een reeks premium kenmerken en technologieën. De FTR 1200 en FTR 1200 S modellen beschikken over volledige LED-verlichting, inclusief een nieuwe koplamp die het front van de twee nieuwe motoren


een heel eigen gezicht geeft, een USB-poort voor snelladen van mobiele apparaten en cruise control voor extra comfort. 

De aandrijving van beide nieuwelingen komt van een krachtige vloeistofgekoelde 1203cc V-twin met 120 pk en 115 Nm aan koppel. Dankzij een vrij vlakke koppelkromme is er veel koppel in het hele toerenbereik beschikbaar, met name onderin. Het motorblok kent een compressieratio van 12,5:1, high flow cilinderkoppen en dubbele gasklephuizen voor een optimale gasrespons en vermogensafgifte. Daarnaast is er op diverse punten magnesium toegepast in het blok voor een lager gewicht. De speciale krukas stelt de motor in staat snel de top van het toerenbereik te gaan voor een opwindende acceleratie.

De FTR 1200 S onderscheidt zich ten opzichte van de standaard versie door toepassing van volledig instelbare voorvork en eveneens volledig instelbare achtershock met piggy-back reservoir, een 4,3-inch aanpasbaar Ride Command LCD-scherm met Bluetooth, hellingshoekafhankelijke stabiliteitscontrole, ABS en tractie controle en wheelie controle en drie rijmodi (Sport, Standard, Rain) met een eigen gasrespons- en tractie controle niveau. 



Ben Lindaman, Indian Motorcycle Senior International Product Manager
“Deze motorfietsen zijn door een jarenlang design- en testproces gegaan om ervoor te zorgen dat ze net zo goed presteren als dat ze eruit zien. Het proces was heel erg gedegen: we hebben meer dan anderhalf miljoen kilometers geklokt aan simulatieritten. En we hebben tienduizenden kilometers op de weg getest, met input van racers, waaronder onze kampioenen van het Wrecking Crew flat track team en voormalige Grand Prix racers.”


De FTR 1200 is beschikbaar in Thunder Black en twee varianten: een full power model met 90kW of een 70kW model dat verder kan worden teruggeschroefd om te voldoen aan de A2 classificatie. De FTR 1200 S is beschikbaar in Indian Motorcycle Red over Steel Gray, Titanium Metallic over Thunder Black Pearl en een Race-Replica kleurenschema, met de kleuren van de legendarische FTR750 racemotor. Beide modellen staan vanaf de eerste helft van 2019 bij de dealer.