Motorfreaks - Husqvarna lanceert TR650 Strada en TR650 Terra - Husqvarna lanceert TR650 Strada en TR650 Terra

Zoeken

Husqvarna lanceert TR650 Strada en TR650 Terra

16 juli 2012
Totaal onverwacht heeft Husqvarna een tweetal nieuwe straatmodellen bekend gemaakt: de TR650 Strada en TR650 Terra, twee lichte ééncilinders op basis van BMW's 652cc ééncilinder die we kennen van de G650GS. De TR650 na de vorig jaar geïntroduceerde Nuda 900 de tweede straatfiets die door Husqvarna na de overname door BMW op de markt wordt gezet.

Husqvarna_TR650_T_actie

Met de lancering van de TR650 Strada en TR650 Terra heeft Husqvarna twee attractieve, dynamische en wendbare machines op de markt gezet. De fietsen beschikken duidelijk over Husqvarna DNA, en worden aangedreven doorhet oerdegelijke ééncilinder motorblok dat BMW al sinds jaar en dag in haar ééncilinder 650 GS heeft toegepast.

Ten opzichte van BMW's GS is het vermogen wel flink opgepept, de lichte ééncilinder is nu goed voor een vermogen van 58 pk bij 7.250 tpm en een koppel van 60 Nm bij 5.750 tpm. Met het oog op het nieuwe A2 rijbewijs is de THusqvarna_TR650_S_3Husqvarna_TR650_S_4
Husqvarna_TR650_S_1Husqvarna_TR650_S_2
R650 ook leverbaar in 35 kW uitvoering. Het vermogen is dan tot 48 pk begrensd en heeft dan een maximaal koppel van 54 Nm.

Het motorblok is voor toepassing in de Husqvarna flink onderhanden genomen. Zo is de elektronische benzine-injectie gemodificeerd, is het profiel van de nokkenas aangepast en is de compressieverhouding verhoogd door de geometrie van de zuiger en de cilinderkop aan te passen. In combinatie met de constant-mesh 5-versnellingsbak moet dat volgens Husqvarna garant staan voor indrukwekkende prestaties op straat.

Beide modellen beschikken over hetzelfde rijwielgedeelte, dat bestaat uit een split-backbone stalen buisframe met demontabel subframe en voorste framebuis waar het motorblok aan is opgehangen. Aan de voorkant is een indrukwekkende 46 mm upside-down toegepast, terwijl langs achteren een uit pentagonaal stalen buis opgebouwde achterbrug met centraal geplaatste monoshock met progressief linksysteem is toegepast.

Husqvarna_TR650_T_1Husqvarna_TR650_T_2

De veerwegen heeft Husqvarna met 190 mm voor en achter lekker lang gehouden, waardoor de motor flink over 's lands drempels te vegen zal zijn en zal aan comfort geen gebrek zijn. De Strada is door Husqvarna van aluminium velgen voorzien, terwijl de meer offroad georiënteerde Terra van spaakwielen is voorzien. De Strada is standaard van ABS voorzien, bij de Terra is dit een optie die bovendien eenvoudig is uit te schakelen.

De TR650 Strada en TR650 Terra zullen dit najaar al bij de dealer te bezichtigen zijn. Hoeveel de motoren moeten gaan kosten is nog niet bekend.