Zoeken

Husqvarna 2021 FS 450: supervette Supermoto racer

24 september 2020
Het mag misschien niet de Supersport 2.0 zijn geworden zoals we vijftien jaar geleden stiekem hadden gehoopt, maar dat maakt de Supermotard anno 2020 niet minder vet. Bij Husqvarna hebben ze d'r ook nog alle vertrouwen in, getuige deze supervette 2021 FS 450 Supermoto racer.

We denken d'r nog vaak met weemoed aan terug, aan de glorieuze dagen van de Supermoto of Supermotard, net hoe je 'm noemen wilt. Een crosser, maar dan met 17" wielen en stuggere vering, waarmee op deels geasfalteerde en deels onverharde circuits werd geracet en waar de bocht in driften tot een kunst was verheven. De dikke Husqvarna's, Husabergs, KTM's, Vertimati's eencilinders en niet te vergeten de Aprilia SXV 550 V-twin, man wat hebben we daar een lol mee gehad. 

Dat Husqvarna de Supermoto al tijd tijd trouw is gebleven wordt met deze 2021 FS 450 onderstreept. De eencilinder Supermoto racer is een competitiefiets die volgens de -tegenwoordig- Oostenrijkers standaard is voorzien van geavanceerde techniek, toonaangevende ergonomie en tractiecontrole.

Met een compacte motor van 63 pk in een lichtgewicht frame en een moderne rijwielgedeelte, beschikt de FS 450 over herziene vering instellingen voor verbeterde rijeigenschappen en dempingseigenschappen voor ongelooflijke rijervaringen op het circuit. Tenminste, dat is wat Husqvarna beweert. 

De FS 450 is uitgerust met een elektrische starter (wat je trappen tot je een ons weegt als je op je muil bent gegaan bespaart) en levert volgens Husqvarna een responsief en bruikbaar vermogen dat soepel wordt overgebracht via de 5-versnellingsbak van Pankl Racing Systems.

Voor 2021 is de FS 450 uitgerust met WP XACT-vorken met AER-technologie en een nieuw dempingssysteem in het midden van de klep dat zorgt voor een consistentere prestatie van de voorwielophanging. Om de wendbaarheid van de machine verder te verbeteren is in het voorwiel een nieuwe 22 mm wielpen voorzien en is de offset van de voorvork 7 mm verkleind.  

Verfijningen aan de eenvoudig in te stellen WP XACT-schokdemper moeten voor een verbetering hebben gezorgd van de demping van de achterkant met nieuwe, wrijvingsarme koppelings-afdichtingen die een verfijnde veerrespons leveren.

Het rijwielgedeelte van de FS 450 levert ergonomie die volgens Husqvarna is ontworpen voor uitzonderlijk comfort en wordt verder verbeterd door de toevoeging van een high-grip zadel om de controle onder alle omstandigheden te verbeteren.

De radiaal gemonteerde Brembo M50 Monobloc remklauw en rempomp in combinatie met een 310 mm schijf moet garant staan voor dikke vette stoppies, terwijl aan de achterkant een 220 mm schijf met eenzuiger Brembo remklauw is voorzien die net genoeg remkracht biedt om de FS helemaal dwars te zetten bij het aanremmen van de bocht. Oh ja, de Magura koppeling biedt daarbij een helpende hand.

De FS 450 is verder voorzien van hoogwaardige componenten, waaronder CNC-gefreesde kroonplaten, een carbon subframe, Alpina wielen en Bridgestone slickbanden.



Technische hoogtepunten:

- Nieuwe dempingskarakteristiek voor consistente prestaties van de voorvork
- Nieuwe wrijvingsarme koppelingsafdichtingen voor soepeler vering
- Herziene WP XACT instellingen verbeteren de tractie
- WP XACT-achterschokdemper - veerweg van 266 mm
- Nieuw materiaal zadelomtrek voor uitzonderlijk comfort en controle
- Verkorte offset en daarmee verkorte wielbasis (7 mm) voor betere wendbaarheid
- Nieuwe 22 mm voorwielpen voor verbeterde vorkrespons
- Motor - 63 pk en slechts 27,3 kg
- Frame - perfecte flex-eigenschappen, geavanceerde feedback van de rijder
- Subframe van koolstofvezel - lichtgewicht en robuust
- Achterbrug - optimale stijfheid en betrouwbaarheid in een lichtgewicht constructie
- Zwarte 16,5 ”/ 17” Alpina-spaakwielen en Bridgestone slick-banden - topprestaties
- ProTaper-stuur
- Launch control
- Krachtige Brembo remmen

De 2021 FS 450 is vanaf oktober wereldwijd verkrijgbaar bij alle geautoriseerde Husqvarna Motorcycles-dealers. Hoeveel 'ie moet gaan kosten is nog niet bekend.