Zoeken

Horex lanceert VR6 Classic

14 augustus 2013
Een jaar na de lancering van de VR6 Roadster heeft Horex een meer retro versie van de Duitse zescilinder gelanceerd: de Horex VR6 Classic. Naast de toepassing van spaakwielen en andere klassieke details heeft Horex ook het motorkarakter van de zescilinder aangepast.

HOREX VR6_Classic

De overweldigende reacties van het publiek tijdens de Intermot in Keulen het afgelopen jaar, waar een prototype van de VR6 Classic werd gepresenteerd, deed Horex besluiten het prototype daadwerkelijk in productie te nemen. Om de VR6 Classic méér te maken dan een Roaster met spaakwielen, was van meet af aan duidelijk dat de Classic ook een ander motorkarakter zou moeten krijgen. Net als Moto Morini in het verleden met de 9 1/2 had gedaan: hetzelfde motorblok, maar dan met minder vermogen en meer koppel bij lage toeren.

De VR6 Classic wordt door Horex opgegeven voor een vermogen van 126 pk, waar de standaard Roadster er een vette 161 paardenkrachten uit weet te persen. Ook het maximum koppel is met 120 Nm lager dan de 137 Nm van de standaard fiets, maar vooral onderin moet de VR6 Classic volgens de Duitsers beduidend sterker zijn geworden. Om dat te realiseren is het uitlaatsysteem van tussenpijpen voorzien om de tegendruk te verlagen, terwijl ook de motormapping is aangepast.

Optisch heeft Horex een aantal klassieke details aangepast om de VR6 Classic zijn klassieke uitstraling te geven. Meest in het oog springend zijn de premium Kineo spaakwielen, waarvan de velgrand en het hart uit aluminium zijn gefreesd. Daarnaast is de fiets van een rode kleurstelling met subtiele pinstripes voorzien en heeft de fiets een ander - meer klassiek ogend - zadel gekregen. Tot slot is ook de vering van de VR6 Classic aangepast.

De Horex VR6 Classic kan vanaf deze maand via het distributiekanaal worden besteld, de eerste uitleveringen staan voor dit najaar gepland. Fans uit de Benelux zullen een beroep op een van de Duitse dealers moeten doen, vooralsnog heeft Horex alleen nog maar vertegenwoordiging in de Duitstalige landen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Onze buitenlandse medewerker Thilo Kozik was voor ons aanwezig bij de presentatie van de VR6 Classic in de Horex fabriek in Augsburg. Een eerste test van deze fiets zal dan ook binnenkort hier op Motorfreaks te lezen zijn.