Honda vraagt patent aan voor nieuwe Supersport V4
Het onderwerp cilinderuitschakeling is niet nieuw, steeds meer merken kiezen ervoor om in bepaalde rijomstandigheden, zoals bijvoorbeeld in stadsverkeer of tijdens stop-and-go gebruik, bij met name grote motoren een of meerdere cilinders uit te schakelen.
Harley-Davidson, Indian en Ducati hebben de truc al toegepast om enerzijds de temperatuur van de achterste cilinder(s) te beschermen en anderzijds het verbruik te reduceren. Honda had hiervoor in 2013 patent in Japan ingediend, maar heeft enkele maanden geleden ook in Europa een aanvraag ingediend.
Het Honda patent heeft tot doel om de V4 bij lage toeren permanente als een V2 te laten werken, terwijl bij hoge toeren alle vier de cilinders worden gebruikt. Voordeel hiervan is dat de motor in twin-configuratie schonere uitlaatgassen en een gunstiger brandstofverbruik heeft, twee zaken waar je tegenwoordig in de hele emissie en CO2 discussie niet meer om heen kunt.
Het tweede interessante aan de patenttekeningen is dat het motoraanzicht en sterke gelijkenis toont met de huidige Fireblade, maar dan in V4 configuratie, waarmee de Fireblade V4 discussie weer is gevoed. Het blijft echter een schets ter illustratie, het zou echter ook een nieuwe VFR kunnen zijn.