Zoeken

Honda vernieuwt PCX125 en lanceert PCX150

11 april 2012
Met 23.000 verkochte units was de Honda PCX125 het afgelopen jaar de best verkochte tweewieler in Europa. Voor 2012 heeft Honda de populaire scooter van een nieuwe vloeistofgekoelde eSP (enhanced Smart Power) eencilinder motor voorzien. Daarnaast heeft Honda tevens een iets krachtigere 150cc versie uitgebracht.

Honda_PCX150_MPC1120123RA

De PCX125 is de eerste motorscooter die is voorzien van een start/stop systeem, waardoor in het stadse verkeer veel brandstof kan worden bespaard. Volgens Honda kon met een liter Euro loodvrij 46 kilometer ver worden gereden, waarmee je in theorie op een volle tank van 6,2 liter 285 kilometer moest kunnen rijden. Om dat te verbeteren ontwikkelde Honda het nieuwe eSP motorblok.

Verbeterde duurzaamheid, een gunstiger brandstofverbruik, meer vermogen en koppel en minder mechanisch geluid waren de uitgangspunten van het nieuwe eSP motorblok. Honda_PCX150_MPC112012__AOm dit te realiseren zijn flink wat nieuwe technologieën op het motorblok toegepast, waaronder het uit lijn zetten van de cilinder ten opzichte van de krukas voor verminderde frictie (iets wat Honda al eerder bij haar auto’s heeft toegepast).

Ook is het gewicht van de zuiger verlaagd, heeft de cilinderwand een speciale oppervlaktebehandeling gekregen, zijn glijlagers toegepast bij de tuimelaars en is het nokkenasprofiel aangepast. Verder is de nieuwe radiateur anderhalf keer zo efficiënt, waardoor een kleinere ventilator kon worden toegepast, hetgeen frictieverliezen met 30% heeft verlaagd. Tot slot zijn door verbetering van de lagers de frictieverliezen in de aandrijfunit met 20% verlaagd.

Dit alles heeft tot resultaat dat het vermogen van de PCX125 is toegenomen naar 11,7 pk (was 11,3 pk) bij 8.000 toeren, terwijl ook het koppel is toegenomen naar 12 Nm (was 11,56 Nm) bij 6.000 toeren per minuut. Honda_PCX150_MPC112012__BGeen schrikbarende verhogingen, maar wel genoeg om nu volgens Honda 47,4 kilometer ver te komen op een liter brandstof, waardoor met behoud van actieradius de tankinhoud tot 5,9 liter kon worden verkleind.

Omdat de topsnelheid van 108 km/u voor op de snelweg eigenlijk net aan de krappe kant is heeft Honda voor 2012 naast de PCX125 ook een PCX150 uitgebracht. De PCX150 is met een rijklaargewicht van 129 kilo exact een kilo zwaarder dan de PCX125, heeft een topvermogen van 13,6 pk bij 8.500 toeren en koppel van 14 Nm bij 5.250 toeren per minuut. Daar staat tegenover dat de scooter wel iets meer benzine verstookt, volgens Honda heeft de PCX150 een verbruik van 1 op 44,6.

Honda_PCX150_MPC112012SRA

De 2012 PCX125 gaat in Nederland € 2.590,00 kosten. De prijsstelling van de PCX150 is nog niet bekend, maar volgens Honda Nederland zal deze ongeveer € 200,00 duurder zijn.