Zoeken

Honda vernieuwt CBR600RR voor 2013

12 november 2012
Honda heeft de CBR600RR voor modeljaar 2013 flink vernieuwd. De populaire supersport, die nog steeds een van de meest geliefde machines is in het WK Supersport, heeft een nieuwe neus, een MotoGP-geïnspireerde stroomlijn, nieuwe vering, nieuwe wielen en een verbeterd motormanagement gekregen.

Honda CBR600RR_2013_7

Met de 2013 CBR600RR is de performance van de 600cc supersport volgens Projectleider Hirofumi Fukunaga naar een nieuw niveau getild. Perfect voor op het circuit, maar ook ideaal voor een dagje tuffen door de binnenstad van Amsterdam. Bovendien had Honda ook een oog op het budget, Honda CBR600RR_2013_1
Honda CBR600RR_2013_2
Honda CBR600RR_2013_3
Honda CBR600RR_2013_4
de CBR600RR moest vooral ook een betaalbare machine blijven. Twee belangrijke maar ook tegenstrijdige doeleinden dus bij de ontwikkeling van de 2013 CBR600RR, de performance op het circuit verbeteren en tegelijkertijd de motor op straat rijdbaarder maken, hetzij in de stad of op een prachtige bochtige weg buitenaf. Om dat te realiseren is om te beginnen de vering van de fiets aangepast. Aan de voorkant is nu Showa's BPF voorvork terug te vinden, die niet alleen bij hard aanremmen minder moet duiken maar tevens een grotere dempingprecisie heeft. Aan de achterkant heeft Honda het Unit Pro-Link systeem verbeterd, wat volgens de engineers moet hebben geresulteerd in een sterk verbeterde performance bij lage snelheid en meer feedback wanneer het gas flink wordt opengeschroefd.

Naast verbeterde vering heeft de 2013 CBR600RR een nieuwe look gekregen. Volgens Honda zijn voor de ontwikkeling van de nieuwe stroomlijn aërodynamische ervaringen van de 2011 RC212V MotoGP racer overgenomen, waarbij voor wat betreft de styling een knipoog naar de huidige RC213V MotoGP racer werd gemaakt. Hetgeen ook uit de kleurstelling blijkt, de 2013 versie wordt ook in de fraaie Repsol kleurstelling leverbaar. De kuip is ten opzicht van z'n voorganger duidelijk forser uitgevoerd, maar meer in het oog springt de nieuwe neus met koplamp die het midden vormt tussen die van z'n voorganger en die van z'n grote broer, de Fireblade. Volgens Honda is door de nieuwe neus de massacentralisatie verbeterd, evenals de luchtstroom naar het inlaatkanaal. Honda claimt bovendien dat de met de nieuwe stroomlijn de luchtweerstand bij een normale zithouding met 6,5% is verlaagd en 5% in racehouding. Nieuw zijn ook de twaalfspaaks wielen, die er niet alleen goed uitzien maar waarbij tevens de nodige grammen aan gewicht is bespaard.

Motorisch is bij de fiets vooral veel aandacht aan het inlaattraject besteed. Doel was niet om de motor meer topvermogen of meer koppel te geven, maar vooral om de gasrespons en het gevoel over het hele toerenbereik te verbeteren. Naast een nieuw inlaattraject is ook de mapping van de PGM-SDFI benzine injectie aangepast. Inspuiting geschied middels twee injectoren, waarbij tot een bepaald niveau alleen de onderste injector inspuit, maar bij meer dan 25% gasstand en meer van 4.800 toeren per minuut ook de bovenste injector in actie komt.

Honda CBR600RR_2013_5

Honda CBR600RR_2013_6

Vanaf wanneer de 2013 CBR600RR leverbaar wordt en hoeveel de fiets moet gaan kosten is nog niet bekend.