Honda vernieuwt CB125F en maakt 'm superzuinig: 1 op 66,7
Ja, we weten dat een 125cc naast een 208 pk Streetfighter V4 als een slecht opgevoerde brommer aanvoelt en ja, we weten ook dat het de recreatieve motorrijder echt geen bal interesseert hoeveel z'n motor verbruikt, maar we denken ook niet dat de doelgroep is die Honda met de CB125F voor ogen heeft.
Wat dan wel? Om te beginnen beginners, de jeugd die al van jongs af aan droomt van die dag dat het motorrijbewijs mag worden gehaald en voor lief neemt dat via het gefaseerde rijbewijs te moeten doen. Die jeugd die van mening is dat twee jaar A1 en twee jaar A2 echt vele malen beter is dan wachten tot je oud bent en rechtstreeks voor A kunt gaan, omdat je dan 4 motorloze jaren hebt weggegooid.
Daarnaast zijn er de forensen, die weten dat woon/werk verkeer op 2 wielen vele malen sneller gaat dan in een koekblik, of die dat in het verleden met het openbaar vervoer hebben gedaan en sinds corona daar echt niet meer happig op zijn. Bij onze zuiderburen speelt de rijbewijsrichtlijn die groep ook nog eens in de kaart, doordat daar met het B-rijbewijs een 125cc motorfiets mag worden bestuurd.
Goed, die niet onbelangrijke groep motorrijders heeft Honda in het vizier met de CB125F, die voor het komende modeljaar grondig is vernieuwd. De motor werd in 2015 door Honda op de markt gezet als opvolger van de CBF125 (what's in a name), die echt nog als een oubollige 125 werd gezien. Met de 2021 CB125F is Honda wat opfrissing betreft nog een stapje verder gegaan.
Mr. Ken Tomiyasu – Large Project Leader (LPL) 2021 CB125F:
“Wij vinden ijkpunten belangrijk. Dus rolden we een stille revolutie uit met onze compleet nieuwe CB125F waarbij we het handige stadskarakter behielden en aanvulden met een veel zuiniger verbruik. Ook voegden we geavanceerde technologie toe in het eSP-motorblok om de wrijving te beperken, konden we de wendbaarheid vanuit het chassis vergroten en gaven we hem een uiterlijk waar de eigenaar oprecht trots op kan zijn. We zijn erg fier dat zoveel mensen hun motorverhaal starten bij Honda op de CB125F, en zijn ervan overtuigd dat deze motor plezier én gebruiksgemak biedt in een uitgebalanceerd geheel."
Dat Honda het 125cc segment echt serieus neemt blijkt uit het feit dat voor deze 2021 CB125F niet minder dan 19 patentaanvragen zijn ingediend tijdens het ontwikkelingsproject. Een van de meest indrukwekkende (en belangrijkste) is de spectaculaire daling van het brandstofverbruik, wat de motor te danken heeft aan het luchtgekoelde enhanced Smart Power (eSP) motorblok, vervaardigd in Honda’s Atessa-fabriek in Zuidoost Italië, waarbij geen enkel vermogensverlies optreedt.
Het nieuwe luchtgekoelde 124 cc SOHC monocilinder eSP-blok met twee kleppen is EURO5-compatibel en werd ontwikkeld om optimaal vermogen te leveren op de drukke stadswegen, met daarbovenop opvallende zuinigheid en optimale betrouwbaarheid.
De cijfers? Het eSP-blok levert een topvermogen van 8 kW (10,7 pk) bij 7.500 tpm, met een maximum koppel van 10,9 Nm bij 6.000 toeren per minuut (vorige versie: 7,8 kw @ 7.750 tpm en 10,2 Nm @ 6.250 tpm). Boring x slag staat op 50 x 63,1 mm, met een compressieratio van 10.0:1.
Vanuit stilstand accelereert de CB125F 200 meter in 12,4 seconden, maar belangrijker is de aanzienlijke daling van het verbruik: van 51 km/l naar 66,7 km/l (van 1,96 L/100 km naar 1,53 L/100 km), waardoor het potentiële bereik met de 11-liter benzinetank nu dik 700 kilometer is. En daarmee ook nog eens super milieuvriendelijk is met een CO2 uitstoot van slechts 34 gr/km.
In totaal heeft Honda bij de 2021 CB125F 11 kilo aan gewicht bespaard, waarvan al 7 kilo voor rekening van de nieuwe eSP 125cc ééncilinder komt. Het nieuwe buizenframe dat is opgetrokken uit hogedrukstaal is 1,7 kilo lichter, de rest werd bespaard door alles lichter te bouwen.
Met een wielbasis van 1.280 mm kan het niet anders dan dat de fiets superwendbaar is. De balhoofdshoek is daarentegen met 26° redelijk conservatief, maar Honda heeft wel de naloop op slechts 92,4 mm weten te houden. Opmerkelijk is dat Honda heeft gekozen voor 18" wielen, waar bij straatfietsen 17" veel gebruikelijker is. Aan de voorkant is een enkele 240 mm schijf voorzien, aan de achterkant zit een 130 mm trommelrem.
Qua design zegt Honda met deze 2021 CB125F de Neo Sports Café-familie voor ogen te hebben gehad, maar die link hadden wij niet gelegd. De brede benzinetank met zilverkleurige zijkanten mag misschien in de verste verte aan de Neo Sports Café-familie doen denken, maar zonder die kenmerkende ronde koplamp mis je die link toch echt.
Ons doet 'ie eerder denken aan de CB500F en dat blijkt geen gekke gedachte te zijn: de hoekige voorkuip en zwartkleurige windscherm zijn geïnspireerd door de CB500F. Het nieuwe digitale dashboard toont de nodige informatie, zoals een versnellingsindicator, het huidige en gemiddelde benzineverbruik, rijbereik en ECO-indicator voor rijden op de meest efficiënte manier. De LED-koplamp is ook nieuw.
De 2021 CB125 F word leverbaar in de kleuren Splendor Red, Pearl Cool White en Black, vanaf wanneer jij beschikbaar zal zijn en hoeveel 'ie gaat kosten is nog niet bekend.