Zoeken

Honda vernieuwt CB1000R en voegt Black Edition toe

10 november 2020
Honda heeft een geüpdatet versie van de CB1000R aangekondigd, die nu ook als Black Edition leverbaar is. Naast dat de 2021 versie nu aan Euro5 voldoet heeft Big Red een flinke stap gezet op het vlak van connectiviteit.

Een styling die net dat tikkie strakker, scherper en daarmee agressiever is gemaakt, een fullcolour TFT kleurenscherm dat niet alleen over Bluetooth connectiviteit beschikt, maar ook nog eens met je stem kan worden bediend, een USB oplaadpunt onder het zadel en een Black Edition die met een aantal accessoires is uitgerust, dat is in een notendop de 2021 Honda CB1000R.

Volgens Honda zijn de lijnen van de CB1000R meer naar voren gekanteld, maar om dat goed te zien zullen oud en nieuw waarschijnlijk naast elkaar moeten staan. Niet dat we daar rouwig om zijn, het Neo Sports Café concept is in onze ogen het beste designconcept wat Honda in jaren heeft gepresenteerd. 

Wel zichtbaar is het nieuwe aluminium subframe dat nu aluminium is gekleurd (in plaats van zwart), wat de minimalistische achterkant moet accentueren. Als esthetisch detail heeft Honda ook de kentekenplaathouder verkleind. Verder zijn de aluminium gepolijste radiatorkappen compacter en leunen in de rijrichting, een designelement dat ook in de airbox covers terugkomt. 

Het grote verschil zie je meteen zodra je op het zadel hebt plaatsgenomen, vanwaar je uitzicht hebt op een nieuw 5" fullcolour TFT display dat vier weergavemogelijkheden voor snelheid en toerenteller heeft, met daarbovenop een tankmeter, verbruiksindicatoren, gekozen rijmodus, motorparameters en een schakelindicator. Te bedienen via de knopjes links op het stuur. 

Het TFT kleurendisplay heeft -uiteraard- Bluetooth connectiviteit, maar niet alleen dat - het is van HSVC voorzien, afkorting voor Honda Smartphone Voice Control, dat stembediening van oproepen, e-mail, muziek en navigatie mogelijk maakt. Dat wil zeggen, indien je over een helm met geïntegreerde headset beschikt - uiteraard. Bediening is ook mogelijk via de knoppen op he stuur. Onder het zadel is een USB laadpoort voorzien om je smartphone onderweg op te laden.

Net als het huidige model hebben de knipperlichten ook een Emergency Stop Signal (ESS) functie. Bij bruusk remmen gaan de waarschuwingslichten knipperen om andere weggebruikers te waarschuwen dat een noodstop aan de gang is. Het ESS schakelt zich automatisch uit. In plaats van met een timer te werken detecteert het systeem het snelheidsverschil tussen voor- en achterwiel en berekent zodoende wanneer uit te schakelen.

Aan de 998 cc DOHC viercilinder lijnmotor, die z'n oorsprong in de CBR1000RR Fireblade heeft gehad, heeft Honda geen grote aanpassingen gedaan. De compressieverhouding is licht gegroeid (11,6:1 vs. 11,2:1) en de instellingen van de PGM-F1 benzine-injectie zijn geoptimaliseerd, voor een soepelere vermogensafgifte en verbeterde gasrespons - en uiteraard Euro5 compatibiliteit. 

Volgens Honda is wel veel aandacht besteed aan het in- en uitlaattraject, voor een verbetering van de luchtstromen. Kortere overbrengingsverhoudingen moeten in een opwindende acceleratie door de versnellingen tussen de 30 km/u en 130 km/u hebben geresulteerd. 

De 4-2-1 uitlaat draagt bij aan het gespierde maar lichtgewicht geheel van de CB1000R. Het design voert het uitlaatgas via vier korte katalysatoren naar een hoofdkamer die verbonden is met een einddemper met dubbele kamer. Het uitlaatgeluid is intern afgesteld, wat betekent dat de toon aanzienlijk dieper en rauwer wordt wanneer de motor boven de 5.500 tpm stijgt.
 
Om aan de Euro5 norm te voldoen zijn de 02 lambda-sensoren aan de uitlaat vervangen door Lineair Air Flow (LAF)-sensoren in de uitlaatbocht die de uitlaatgassen accurater kunnen doormeten. Honda claimt een benzineverbruik van 5,8 l/100km, ofwel 1 op 17,2. 

Net als het huidige model heeft de 2021 CB1000R de beschikking over 4 rijmodi (Rain, Standard, Sport en User), waarbij er drie niveaus zijn van Engine Power (P), Engine Brake (EB) en Honda Selectable Torque Control (HSTC). De HSTC, in de volksmond tractie controle genoemd, is trouwens uit te schakelen, voor wie vindt dat dat voor mietjes is. 

Voor wat het rijwielgedeelte betreft zitten de verschillen in het detail. De wielbasis is met 1.455 mm gelijk gebleven, wel heeft Honda de balhoofdhoek een fractie onderuit gezet (25° ipv 24,7°) en is de naloop iets vergroot (100 mm ipv 96,1 mm). Honda geeft de CB1000R op voor een rijklaargewicht van 212 kg en dat is gelijk z'n voorganger, met een gewichtsverdeling van 48,5% voor en 51,5% achter. De Showa SFF-BP upside-down voorvork en Showa achtershock zijn ongewijzigd gebleven. 

Black Edition
Naast de CB100R, die in 3 kleuren (Candy Chromosphere Red, Mat Ballistic Black Metallic, Matt Beta Silver Metallic) leverbaar is, komt Honda nu ook met een Black Edition. Die start op dezelfde productiewijze als de standaard CB1000R maar neemt een zijsprong naar een stemmigere esthetiek, met een handgemaakte en custom uitstraling en extra accessoires.
 
Behalve enkele machinale aluminium details (op de wielspaken, swingarm, motorcover en stuurklemmen) is alles wat zichtbaar is, zwart: de sierrand van de koplamp, het windscherm, de binnenste vorkbuis, radiatorkappen, airboxcovers (met geanodiseerde afwerking), uitlaat en demper. Deep Graphite zwarte verf siert de brandstoftank en de bekleding van het passagierszitje. De quickshifter is deel van het standaardpakket. Een machinaal aangebracht ‘CB’-logo voegt een finishing touch toe.