Honda patenttekeningen onthullen Rebel 1100 DCT
De door Honda ingediende patenttekeningen van de Rebel 1100 DCT lijken verdomd veel op de Rebel 500. Eenzelfde peanut-tank, eenzelfde frame en eenzelfde hoog achterspatbord, lage zit en minizitje voor de duopassagier. Maar dan met in plaats van de 500 cc twin een 1100 cc paralleltwin.
Waarom ook niet? Per slot van rekening heeft Honda al een 1100 tweecilinder op de plank, namelijk die van de Africa Twin. Bovendien is dat niet echt een paralleltwin, maar een 270° twin, die dankzij z'n verzette kruktap exact hetzelfde geluid heeft als een 90° V-twin.
Nu zullen cruiser puristen meteen roepen dat een échte cruiser een V-twin aandrijving moet hebben en ergens begrijpen we dat wel, maar van de andere kant laat het succes van Kawasaki's Vulcan S en Honda's eigen Rebel 500 zien dat het niet per sé een V-twin moet zijn. Beide modellen worden aangedreven door een paralleltwin.
In het vooraanzicht van de nieuwe Rebel is duidelijk de bredere DCT koppeling te herkennen, wat best wel eens een slimme zet van Honda zou kunnen zijn. Zeker bij iets als een cruiser heeft een semi-automatische transmissie echt wel toegevoegde waarde. Het zou wel eens de ultieme manier van cruisen kunnen zijn.