Honda onthult CBR1000RR-R Fireblade SP 30th Anniversary
Het is volgend jaar inderdaad 30 jaar geleden dat Honda de legendarische CBR900RR Fireblade lanceerde, die het supersport segment een compleet nieuwe wending gaf. De Fireblade was de allereerste Supersport waarbij de focus niet op vermogen, maar op gewicht had gelegen.
Ter ere van die baanbrekende Fireblade zal in 2022 een Limited Edition 30th Anniversary-versie van de Fireblade SP verkrijgbaar zijn. Zijn driekleurige lak is een trouwe ode aan het origineel, met de uiterst moderne uitstraling van de 20YM-streep lay-out samengevoegd met de zogenaamde 'brushstroke' stijlelementen van de legendarische motor uit 1992.
De Fireblade SP zal ook verkrijgbaar zijn in twee standaard lakkleuren, Grand Prix Red en Matte Pearl Morion Black, beide nu met gouden velgen, terwijl de ‘standaard’ Fireblade zelf een vernieuwde Grand Prix Red lakkleur krijgt met een opvallend wit nummerbord op de kuip.
De veranderingen zijn niet alleen merkbaar aan de buitenkant, maar omvatten ook technische wijzigingen aan de 215 pk viercilinder. Het achtertandwiel is ook drie tanden groter geworden (43 tanden), waardoor de acceleratie in elke verhouding nog sneller verloopt. Honda Selectable Torque Control (HSTC) is geoptimaliseerd voor een verfijnde tractiecontrole van de achterband – dit volgens Honda dankzij de inbreng van HRC-rijders - en de gasrespons is nog verder verfijnd.
Een nieuw materiaal en een nieuwe oppervlakte afwerking voor de Nissin remzuigers van de voorste remklauwen verbeteren de remprestaties en de consistentie in raceomstandigheden. De Öhlins Smart Electronic Control (SE-C) en Brembo remmen van de Fireblade SP blijven topklasse vering en remmen bedienen, samen met een nieuw geoptimaliseerde quickshifter.