Motorfreaks - Honda NC700S: derde model met nieuwe paralleltwin - Honda NC700S: derde model met nieuwe paralleltwin

Zoeken

Honda NC700S: derde model met nieuwe paralleltwin

8 november 2011
Het derde model dat Honda heeft ontwikkeld op basis van de nieuwe 700 paralleltwin is de NC700S, een naked die bij z'n ontwikkeling als thema 'New Concept Fun Naked' had meegekregen. De motor moet volgens Honda het praktische van een dagelijkse commuter combineren met de opwindende rijeigenschappen en opmerkelijke looks van een naakte motorfiets. En dat voor een betaalbare prijs.

Honda_NC700S_2012_01

Dat de NC700S veel overeenkomsten heeft met de Crossover, die onder de naam NC700X door het leven zal gaan, blijkt uit de persinformatie die Honda van de nieuwe naked heeft vrijgegeven. Uiteraard beschikken beide fietsen over hetzelfde motorblok, Honda_NC700S_2012_02dat door Honda werd ontwikkeld om als basis te gaan dienen voor een nieuwe generatie motorfietsen. Kernpunt van het nieuwe motorblok is het verbruik, dat met een opgegeven waarde van bijna 1 op 28 zondermeer zuinig is te noemen, zeker voor Honda dat tot op heden niet bepaald bekend stond om haar zuinige motoren.

Net als de eerder gepubliceerde Integra en NC700X zal ook deze NC700S in twee versies op de markt worden gezet, met vol vermogen van 51,8 pk en in ietwat geknepen variant van 47,6 pk, waarmee de motor precies voldoet aan het nieuwe A2 rijbewijs dat vanaf 2013 zal gelden en waarmee motorfietsen met maximaal 35 kW mogen worden bestuurd. Het motorblok is gemonteerd in een rijwielgedeelte dat identiek is aan dat van de NC700X, met dien verschille dat de naked over kortere veerwegen beschikt. Honda_NC700S_2012_03Honda_NC700S_2012_04
Honda_NC700S_2012_05Honda_NC700S_2012_06
Ofwel, een stalen ruggegraatframe waar aan de voorzijde een 41mm telescoopvork en aan de achterkant een dubbelzijdige achterbrug met Honda's Pro-Link monoshock is aangebracht. Zowel voor als achter heeft de motor een veerweg van 120 mm.

Ten opzichte van de NC700X heeft de NC700S een nét wat sportievere stuurgeometrie. Balhoofdhoek en naloop zijn met 27° en 110mm identiek, de wielbasis is daarentegen 15mm korter gemaakt naar nu 1.525mm. Ook heeft de fiets met 790mm een beduidend lagere zithoogte, wat 'm zeker in de stad lekker handelbaar maakt en grotendeels te danken is aan de kortere veerwegen. Net als de NC700X is ook deze S van Honda's C-ABS voorzien. In het voorwiel is een enkele 320mm remschijf aangebracht, terwijl langs achteren een 240mm remschijf het achterwiel tot stilstand moet brengen. Ook deze NC700S zal optioneel leverbaar zijn met de tweede generatie Dual Clutch Transmission, waarmee zowel automatisch als handmatig kan worden geschakeld.

Honda_NC700S_2012_10

Prijs en levertijd zijn nog niet bekend.