Zoeken

Honda lanceert CB1100 in Japan

7 maart 2010

Of hij naar ook in Europa zal worden uitgebracht is vooralsnog niet duidelijk, maar in Japan heeft Honda de retroklassieker inmiddels geintroduceerd. De motor zal vanaf volgende week bij de Japanse Honda dealers in de showroom te bezichtigen zijn.

2010_Honda_CB1100_2.jpg

Honda's retroklassieker maakte voor het eerst zijn opwachting als concept tijdens de 2007 Tokyo Motorshow. Ten opzichte van dat concept heeft Honda maar weinig aanpassingen gedaan voor wat betreft deze productieversie. 2010_Honda_CB1100_5.jpgDe motor,die in de kleuren rood, wit en zwart leverbaar zal zijn, is verkrijgbaar met of zonder ABS, en met de keuze voor een hoog of laag stuur. Daarnaast is de CB1100 in Japan als naked, maar ook van tophalf voorziene uitvoering op de markt gezet.

De CB1100 is gebaseerd op de CB750, de populaire naked uit de jaren '70 van de vorige eeuw. De 1.140cc luchtgekoelde vier-in-lijn viercilinder motor is opgegeven voor een vermogen van 87 pk bij een rijklaargewicht van 243 kg. Met een wielbasis van slechts 1.490mm, een balhoofdshoek van 27 graden en een naloop van 114mm belooft de CB1100 aardig te kunnen sturen. Dankzij het PGM-F1 benzine-injectie systeem zou de motor zonder problemen aan de in Europa geldende Euro3 norm moeten voldoen.

2010_Honda_CB1100_3.jpg2010_Honda_CB1100_4.jpg

De motor gaat in Japan ï¿¥950,000, ofwel € 7.725 bij de huidige koers van de Yen. Nu zegt dat op zich niet zoveel, per slot van rekening zouden daar voor ons land nog de gebruikelijke belastingen bovenop komen, maar interessanter misschien is dat de motor in Japan ongeveer € 1.200 goedkoper is dan een CBR600RR. Op basis van dit gegeven zou de CB1100, mits in Nederland op de markt gezet, net iets meer dan € 10.000 gaan kosten.

2010_Honda_CB1100_1.jpg
Niet in productie, maar wel fraai, deze door Mugen ontwikkelde uitvoering.