Zoeken

Honda kondigt 2019 CRF450L aan

23 mei 2018
In navolging van de CRF250L heeft Honda nu ook van haar vierenhalf crosser een straatversie gemaakt: de CRF450L. Afgeleid van de CRF450R crosser is nieuwe CRF450L volgens Honda een echte 'dual-purpose' motorfiets.

Een ware ‘dual-purpose’ motorfiets moet vele kwaliteiten hebben. Voor off-road gebruik moet hij licht zijn, goede vering hebben en een wendbaarheid bieden die het leven makkelijk maakt als het terrein moeilijk wordt. Het blok moet veel en bruikbare kracht hebben over het volledige toerenbereik, zodat je de juiste grip hebt op elke ondergrond. 

Alle kenmerken die de motor een prettig karakter geven bij off-road gebruik, moeten echter ook nuttig zijn op de weg. Slank en wendbaar om vlot door alle verkeer te manoeuvreren en oneffenheden in de weg opslorpen alsof ze niet bestaan. Bovenal moet hij ook betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk zijn.

Honda begrijpt dit als geen ander en maakt gebruik van de basis van een competitiemotor om deze ‘dual-purpose’ motor te bouwen, maar er was net zo goed aandacht voor duurzaamheid, lange onderhoudsintervallen, gebruiksvriendelijkheid bij het bouwen van de compleet nieuwe CRF450L.

Volgens Honda is het duidelijk dat het competitie DNA van een CRF aanwezig is. Alleen al het uiterlijk getuigt daarvan. Om de motor straatlegaal en gebruiksvriendelijk te maken zijn er wel de nodige aanpassingen gedaan. Met als eindresultaat volgens Honda een zeer homogene motorfiets die zich net zo goed in zijn sas voelt op onverharde wegen als op de weg. 

De heer M. Uchiyama, Large Project Leader (LPL) 2019 CRF450L: 
“De Honda CRF450L draait om maximaal plezier op onverharde ondergrond. Hij ziet er uit als een CRF450R, omdat hij dat eigenlijk ook gewoon is. Maar dan wel in een straatlegale en gebruiksvriendelijke versie. De CRF450L werd ontworpen met het oog op uitstekende stuureigenschappen, lineair vermogen dat de rijder onder alle omstandigheden kan gebruiken EN hij heeft technologie aan boord afkomstig van de HRC race afdeling. Dit alles verpakt in een motor die onderhoudsintervallen heeft die voldoet aan de verwachtingen van klanten die ook op de openbare weg rijden.”

Het proces om van een race motor tot een straatlegale CRF450L te komen was lang. ‘Straatlegaal’ betekent dat de motor ook moet voldoen aan de EURO4 homologatienormen, maar ook duurzaam moet zijn. Ook de vermogensafgifte verdiende de nodige aandacht.

Dit is nog steeds een CRF450R maar dan wel eentje die minder decibels produceert, zowel op het vlak van motorisch geluid, het chassis als via de uitlaat. De voedings- en ontstekings-mappings worden gestuurd door een lambda-sensor, de compressieverhouding is lager en de krukas massa is groter voor een pittig motorkarakter. De nieuwe CRF450L heeft een zesversnellingsbak –voor lange ritten op de weg – en er is een 18 inch achterwiel.

De kappen zijn afkomstig van de CRF450R en er is LED-verlichting met vooral een heldere straal van de koplamp. Een groter volume voor de benzinetank zorgt voor een beter bereik en de details op de motor die ervoor zorgen dat de CRF450L helemaal voldoet aan de verwachtingen van een wegmotor – zoals een snelheidsmeter en claxon – zijn standaard aanwezig.



Motor

Terwijl het niet zo moeilijk was om het rijwielgedeelte aan te passen aan de eisen van een ‘dual-purpose’ motor, vroeg het motorblok van de CRF450R meer aandacht van de Honda-ingenieurs. Er waren heel wat vereisten: de aanpassing om te voldoen aan Euro4 en de noodzaak om het blok geschikt te maken voor rijders die zowel off-road als op de openbare weg rijden. 

De basis van het vierkleps Unicam blok bleef ongewijzigd, maar met het oog op een breder gebruik, moesten er heel wat aanpassingen komen. De krukas massa werd verhoogd waardoor er 13% meer inertie is, wat weer resulteert in een groter gevoel van koppel en snellere gasresponse. De kleptiming werd aangepast zodat er een pittig motorkarakter is en een zesversnellingsbak zodat de CRF450L ook makkelijk langere ritten op het asfalt aankan. De linker en rechter carter deksels hebben een dubbele behuizing om het motorgeluid te reduceren.

De elektro-circuit werd aangepast met het oog op de LED-verlichting en het behouden van de acculading bij het rijden op lagere snelheden. De accu zelf heeft een groot volume. 

Boring x slag is identiek aan die van de CRF450R: 96 x 62,1 mm, maar de zuiger maakt gebruik van 3 i.p.v. 2 ringen voor meer duurzaamheid. De compressieverhouding is 12,0:1 (CRF450R: 13,5:1). De nieuwe airbox voedt de PGM-FI-injectie die gestuurd wordt door een lambda sensor in de enkele uitlaatpijp (die de dubbele buis van de CRF450R vervangt). Een Air Injector (AI) en katalysator zorgen voor een lagere emissie. 

De vierkleps Unicam cilinderkop heeft een rocker arm op de inlaatkleppen, kleilift is 7,7 mm met 6,7 mm uitlaatklep lift. De diameter van de inlaatklep bedraagt 38 mm. De klepperen zijn ovaal in kruissectie en de kleihoek is 9° inlaat en 10,5° uitlaat. 
De koppeling maakt gebruik van 7 frictieplaten met een 2 mm koppelingsplaat die voor hittegeleiding zorgt. De koppelingsveren zorgen voor een goed en controleerbaar gevoel. Het voortandwiel heeft 13 tanden, achteraan zijn er 51.

Het piekvermogen bedraagt 18,4kW (25pk) met een koppel van 32 Nm. Belangrijk voor de trailrijder is dat het blok zeer duurzaam is en er lange service intervallen zijn. Dit is één van de belangrijkste troeven van de CRF450L: hij heeft een interval van 32.000 km voor grote onderhoudsbeurten. Een lucht- en oliefilter vervanging wordt aangeraden om de 1.000 km. 



Chassis

Met een chassis dat compleet vernieuwd werd in 2016, had de CRF450R de perfecte basis om op verder te bouwen voor de CRF450L. Het aluminium dubbel balkenframe werd iets breder gemaakt aan de scharnierpunten van de swingarm zodat het blok, dat breder is door het toevoegen van een zesde versnelling, perfect kon passen. Het balhoofd werd aangepast zodat er een stuurslot kon ingebouwd worden en er kwam een urethaan injectie in de swingarm om het geluid te beperken.  

Het subframe is identiek, maar er zijn andere bevestigingspunten met het oog op de bevestiging van het achterlicht en de enkele uitlaatdemper rechts. 

Balhoofdshoek en naloop zijn 28,5°/122 mm met een 18 mm langere wielbasis van 1.500 mm voor meer stabiliteit. Zowel de R als de L hebben 22 mm vork offset. Rijklaar gewicht is 130,8 kg, de zithoogte bedraagt 940 mm.

De ophanging bestaat uit een 49 mm Showa upsd vork met instelbare veervoorspanning en ingaande demping en de volledige instelbare Showa achterschokbreker met Pro Link. De 260 mm wave-type remschijf zorgt voor een goede hitteverdeling en de dubbelzuigerremklauw biedt een krachtige en doseerbare remwerking. Achteraan is er een 240 mm wave-type remschijf bediend door een enkelzuigerklauw.

Terwijl de CRF450R gebruik maakt van een 19-inch achterwiel heeft de CRF450L een 18-inch achterwiel, geschikt voor enduro-banden. Met toevoeging van een demping in de naaf voor een betere absorptie van de kettingschok. Er is een plastic kettingbeschermer voor de 520 ketting. Het voorwiel heeft een diameter van 21-inch en de beide velgen hebben een zwarte afwerking. Bandenmaten: 80/100-21 voor en 120/80-18 achter.

De stijling van de CRF450L is helemaal gebaseerd op die van de CRF450R. Achterspatbord, zijpanelen en de motorbescherming zijn identiek. De radiatorflappen zijn groter en er is een elektrische ventilator. Alle verlichting (inclusief de richtingaanwijzers en de nummerplaatverlichting) is LED. De snelheidsmeter, claxon en spiegels komen tegemoet aan alle wettelijke vereisten. De zijstandaard is handig in gebruik. 

De CRF450R heeft een 6,3 liter titanium benzinetank; de CRF450L heeft 1,3 liter meer tankinhoud: 7,6 liter. De benzinedop klikt voor afsluiting.