Honda Hawk 11: Neo Sports Cafe opvolger CB1100?
Volgens Honda is het concept van de Hawk 11 een zware motorfiets die nieuwe waardes en een bevredigend motorleven biedt aan nieuwe klanten, en dan met name aan ervaren rijders. Het ontwerp heeft volgens Honda lichtvoetig rijden met een elegante styling gecombineerd, om diepgang en smaak tot uitdrukking te brengen van een motor die niet uitsluitend aan specificaties is gebonden.
"We zullen voldoen aan de uiteenlopende behoeftes van onze klanten met een model dat de vreugde van opwindende manipulatie biedt, waarbij je de hartslag en het uitlaatgeluid van de motor volledig voelt", aldus Honda in de aankondiging.
Meer dan dit heeft Honda niet prijsgegeven over de Hawk 11, zelfs niet of 'ie alleen voor de Japanse markt is bedoeld, of ook in Europa op de markt zal worden gezet - en of dat dan onder diezelfde naam zal zijn - maar we gokken van wel en dat 'ie zal worden aangedreven door de welbekende 1.084 cc paralleltwin die inmiddels al het kloppend hart van de Africa Twin, Rebel 1100 en NT1100 is.
Mocht Honda de Hawk 11 inderdaad hebben voorzien van het blok van de Africa Twin, dan durven we met zekerheid te stellen dat er ook een DCT versie van zal worden uitgebracht. Volgens Honda wordt van modellen die met DCT leverbaar zijn inmiddels meer dan de helft inderdaad met DCT verkocht.
Interessant is dat de naam Hawk 11 in tegenstelling tot de andere drie modellen niet "1100" heeft opgenomen in de naam als verwijzing naar de 1100 twin. De naam zou een verwijzing kunnen zijn naar de CB400T die in 1977 op de markt werd gezet onder de naam Hawk II.
Met de lancering van een retro-geïnspireerde Hawk 11 zou Honda het gat vullen van de CB1100 die uit productie is genomen. Voor de exacte ins en outs zullen we moeten wachten tot de motor op 19 maart zal worden onthuld.