Zoeken

Honda Dax terug van weggeweest

14 maart 2022
Het succes van de Monkey heeft bij Honda duidelijk naar meer gesmaakt. Na 41 jaar afwezigheid in de Europese markt heeft Big Red namelijk de Dax een nieuw leven ingeblazen. De Dax is daarmee het derde model van Honda's minibike familie, naast de Monkey en MSX125.

Dat Honda een gevoelige snaar heeft weten te raken bij zowel jonge als motorrijders met de Monkey en MSX125 hoef je ons niet uit te leggen: het zijn knetterleuke fietsjes voor erbij, waarbij onze voorkeur naar de Monkey uit gaat omdat 'ie doet denken aan de gouden jaren '70 van de vorige eeuw.

De MSX125 spreekt daarentegen voornamelijk Generation Y aan, maar wordt ook veel als paddock-transportmiddel in de wereld van de auto- en motorsport gebruikt. 

Voor 2023 is daar nu een derde model aan toegevoegd. De ST125 Dax, zoals de minimotor officieel heet, lijkt volgens Honda als twee druppels water op het uit 1969 stammende origineel. Dat wil zeggen: wat design betreft, want onderhuids is de Dax wel helemaal van deze tijd. 

Net als bij de Monkey speelt nostalgie een rol bij de aantrekkingskracht van de Dax op rijders van middelbare leeftijd - zij die in hun jeugd er misschien eentje hebben gehad en vrolijk worden van z'n rentree. Die retro-factor is volgens Honda minstens zo belangrijk voor jongere rijders, omdat het échte retro is. 

Een eigen stijl maakt het verschil en de Dax heeft die in overvloed, dankzij de vorm van het iconische T-vormige frame. Zo heeft de motor ook zijn naam gekregen: het frame, dat zich uitstrekt van onder het zadel tot aan het stuur en bovenop de kleine 12" wielen zit, doet denken aan de door iedereen geliefde teckel. Of Sausage Dog, om ‘m zijn alledaagse Engelse naam te geven.



Simpliciteit troef op de nieuwe Dax, zoals het hoort. Een stalen frame zorgt voor sterkte en herbergt ook de 3,8 liter brandstoftank, terwijl de 31 mm upside down voorvork, dubbele achterschokdempers en 12-inch wielen met dikke ballonbanden zorgen voor een vederlicht stuurgedrag en uitstekende afvering. De hydraulische remklauwen bijten zowel voor- als achteraan in remschijven, uiteraard ondersteund door ABS.

De 124 cc SOHC tweeklepsmotor is robuust en extreem zuinig en het vermogen wordt lineair afgeleverd met een soepel koppel. Hoe extreem zuinig? Honda claimt een verbruik van 63,7 km/l, wat de Dax nog altijd een actieradius van bijna 250 kilometer geeft.

Een centrifugaalkoppeling regelt het schakelen tussen de vier versnellingen, zodat er geen op het stuur gemonteerde koppelingshendel nodig is. Draaien en wegrijden dus, zonder het plezier te verliezen van het traditionele schakelpedaal aan je linkervoet. Tenzij je dat op 't achterwiel wilt doen, want een wheelie zonder koppeling is bij 9,5 pk vermogen en 10,8 Nm koppel best een uitdaging.

Alle verlichting is LED en een rond LCD-display geeft precies weer wat de rijder moet weten. Voor de passagier voorziet Honda een verchroomde handgreep.



De 2023 ST125 Dax zal verkrijgbaar zijn in de kleuropties Pearl Nebula Red en Pearl Cadet Grey, voor de prijs van € 5.099 bij ons in Nederland. Dat Honda 't trouwens een 2023 model noemt heeft een logische reden: levering staat pas voor na de zomer gepland.