Honda CB650R: Middenklasse Neo Sports Cafe
Als zouden ze verder helemaal niets hebben veranderd aan de CB650R, dan nog zou de missie wat ons betreft 100% geslaagd zijn geweest. Wat zeg nou zelf, met het unieke Neo Sports Café design heeft Honda de spijker precies op de kop geslagen, het is een perfecte mix van modern en minimalistisch, met een vleugje caféracer met retro vermengd.
Met de 2019 CB650R richt Honda zich op een jong (hipster) publiek dat graag wil gezien worden én tegelijkertijd geniet van de opwindende prestaties van een lichte en sterke viercilinder met een veelzijdig en verfijnd chassis.
Om met dat laatste te beginnen, ten opzichte van de CB650F die deze nieuwe CB650R vervangt is maar liefst 6 kg aan gewicht op het rijwielgedeelte bespaard, dankzij een compleet nieuw ontworpen frame, tank en voetsteunen. Andere verschillen zijn de vette 41 mm Showa SFF upside down voorvork, de radiaal gemonteerde Nissin vierzuiger remklauwen, zwevende remschijven en nieuwe wielen.
De CB650R’s Neo Sports Café stijl heeft de bekende trapezoïde vorm met een korte en stevige achterkant en een korte voorwaarts geplaatste koplamp. De lange benzinetank is een kenmerkend onderdeel van het design. De vloeiende lijnen ervan accentueren de stevige metalen onderdelen en moeten de kracht van het viercilinderblok tonen. Hier is ook de ontsteking ondergebracht.
De ronde koplamp is gebaseerd op die van de CB1000R en net zoals de rest van de verlichting is ook dit LED. Het dashboard is ook gebaseerd op dat van de CB1000R en heeft een versnellings- en schakelindicator.
Voor een sportieve rijhouding werd het 557 mm taps toelopende stuur met 13 mm naar voren en 8 mm naar beneden gebracht (in vergelijking met de CB650F). De voetsteunen staan 3 mm meer naar achteren en 6 mm hoger. De zadelhoogte bedraagt 810 mm.
Het stalen diamant type frame krijgt voor 2019 een update met geperste (i.p.v. gesmeden) swingarm platen. Goed voor een gewichtsbesparing van maar liefst 1,9 kg. Er is een stijfheidsbalans die specifiek afgestemd is op het leveren van goede wendbaarheid met verfijnde feedback voor de rijder.
De balhoofdhoek bedraagt 25,5° en de naloop is 101 mm met een wielbasis van 1.450 mm. Het rijklaar gewicht is 202 kg (208 voor de CB650F). De gewichtsbesparing zit vooral in het frame, maar ook in de benzinetank en de sportieve voetsteunen.
De 41 mm Showa Seperate Function Fork (SFF) USD voorvork is instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping en wordt omklemd door een nieuwe kroonplaat. De achterschokbreker met enkele buis en 7-voudig instelbare veervoorspanning bedient de swingarm rechtstreeks.
Radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen bedienen 310 mm wave-type remschijven en worden ondersteund door een enkele zuigerklauw op een 240 mm schijf achteraan. Twee kanaals ABS is standaard aanwezig. De aluminium velgen hebben een nieuw design en dragen een 120/70-17 band vooraan en een 180/55-17 achteraan.
Kloppend hart van de CB650R is dezelfde vierinlijn als de CB650F, maar dan met betere prestaties. Het doel van de Honda-ingenieurs was de meest pure en bruikbare middenklasse vier-in-lijn prestaties aan te bieden aan de CB650R rijders. Dus werd het 649cc motorblok DOHC 16-kleps blok getuned om 5% meer vermogen te bieden boven de 10.000 tpm en met een rode zone die 1.000 tpm verder ligt. Het topvermogen van 95,2 PK (70 kW) wordt bereikt bij 12.000 tpm met een koppel van 64 Nm bij 8.500 tpm.
Het voelbare resultaat op de weg is volgens Honda dat de motor sneller accelereert, langer doortrekt en een soepele en lineaire koppelafgifte die krachtig opbouwt naarmate de motor in de toeren klimt. Bovendien moet het geluid heerlijk zijn. Voor A2-rijbewijs houders is er een gemakkelijke omvorming tot 35 kW mogelijk gemaakt.
Door de directe nokkenasaandrijving is het mogelijk om een compacte cilinderkop te bouwen. Boring x slag bedraagt 67 x 46 mm met een hogere compressieverhouding van 11,6:1 (was 11,4:1) en een aangepast vorm van de verbrandingskamer en zuiger. De kleptrein werd versterkt en de kleptiming herbekeken. Er wordt nu ook gebruik gemaakt van Iridium bougies.
Asymmetrische zuigerranden zorgen voor een minimaal contact met de cilinderwand en dus een mindere wrijving. IJzerhoudende randen bewerkstelligen een verminderd olieverbruik (en wrijving) met een betere hitte overbrenging. Een stille SV nokkenasketting beperkt het wrijvingsverlies door het gebruik van een Vanadium coating op de pinnen. De interne watergeleiding van de cilinderkop naar de cilinder zorgt ervoor dat de meest externe watertubes verdwenen zijn.
Nieuwe dubbele luchtinlaten aan elke zijde van de benzinetank voeden de airbox met een groter luchtvolume, dit in tegenstelling tot het vorige model dat gebruik maakte van een enkele inlaat. Ze produceren ook een diepe inlaatgrom. De uitlaat biedt nu een grotere diameter van de eindpijp (van 35 mm naar 38,1 mm) in de demper om een betere gasdoorstroming te leveren. Met de einddemper omhoog gericht, geniet de rijder zelf ook meer van het mooie uitlaatgeluid.
Het motorblok maakt gebruik van een compacte interne architectuur met een zesversnellingsbak en de cilinder 30° voorwaarts gekanteld. De assist/slipperkoppeling maakt voor het eerst zijn intrede in het 649 cc-blok en dit zorgt voor soepel doorschakelen en het vermijden van het blokkeren van het achterwiel bij abrupt terugschakelen. De Honda Selectable Torque Control zorgt ervoor dat het achterwiel altijd de optimale tractie krijgt. Indien gewenst, dan kan dit ook uitgeschakeld worden.
Een benzineverbruik van 1 op 20,4 km of 4,9 liter op 100 km (WMTC mode) haalt de CB650R een autonomie van ruim 300 km uit de 15,4 liter benzinetank.