Zoeken

Honda 2021 Vision 110: slimmer, lichter, praktischer

14 december 2020
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Honda heeft voor 2021 een compleet vernieuwde Vision 110 aangekondigd, het achtste model dat geschikt is voor het A1 rijbewijs.

 

Geen merk dat zoveel investeert in motoren en scooters die geschikt zijn voor het A1 rijbewijs als Honda, dat eerder al de 2021 Forza 125, PCX125, SH125, SH Mode, MSX125 Grom, CB125R en CB125F heeft gepresenteerd. De 2021 Vision 110 is niet alleen een nieuw jasje aangemeten, ook onderhuids heeft Honda de zaken grondig aangepakt. 

De Vision 110 verscheen voor het eerst in Europa in 2012 en gold meteen als een betrouwbare en leuke mobiliteitsoplossing, met als ijzersterke troef z'n bijzonder lage prijs. Honda had de Vision ontwikkeld voor alledaags gebruik door een heel uiteenlopend rijderspubliek, waarbij kwaliteiten als duurzaamheid, betrouwbaarheid, veiligheid en praktische handigheid centraal hadden gestaan.

De Vision bouwde voort op een trots en groots erfgoed. De allereerste scooter van Honda, de Juno K, verscheen in 1954 en was uitgerust met - voor die tijd - de modernste materialen en technologie. Vier jaar later volgde de revolutionaire viertakt Super Cub. Met meer dan 100 miljoen geproduceerde exemplaren wereldwijd groeide de Super Cub uit tot de bestverkochte motorfiets in de geschiedenis – en dat tot op de dag van vandaag.

Negen jaar na z'n lancering heeft Honda nu de Vision 110 grondig aangepakt, met als resultaat een instapscooter die volgens Honda slimmer, lichter en nóg praktischer moet zijn. 



Zo heeft Honda het design opgefrist, met behoud van het design met vlakke bodemplaat, wat superpraktisch is wanneer je vlug even een boodschap moet doen. Naast dat je dus een boodschappentas tussen je benen kunt zetten is er nog eens 17,7 liter opbergruimte onder het zadel, genoeg voor een helm of andere boodschappen. 

Handig is ook de Smart Key, die bij Honda z'n weg inmiddels naar alle scooters heeft gevonden. Met Met de sleutel in je zak bedien je eenvoudig de ontsteking en de zadelvergrendeling. Daarnaast heeft Honda een nieuw display voorzien, dat beschikt over een eenvoudig af te lezen analoge snelheidsmeter met een LCD-informatiepaneel.

Het luchtgekoelde enhanced Smart Power (eSP) SOHC-motorblok met twee kleppen en benzine-injectie werd volledig opnieuw opgebouwd voor 2021, met nu 109,5 cc cilinderinhoud uit een boring x slag van 47 x 63,1 mm (was 50 x 55 mm). Het resultaat is volgens Honda een stevig en efficiënt blok dat slechts 22 kilo weegt en wordt opgegeven voor een topvermogen van 8,6 pk bij 7.500 tpm en maximum koppel van 9 Nm bij 5.750 tpm, een fractie meer vermogen en koppel dan z'n voorganger dus. 

Volgens Honda is het blok ook 5% zuiniger ten opzichte van z'n voorganger. Er wordt gesproken over een verbruik van 1,83 l/100km (54,5 km/l), dat gecombineerd met een tankinhoud van 4,9 liter in een actieradius van 260 km moet hebben geresulteerd.



In het blok is zoveel als mogelijk lage wrijving technologie toegepast, zoals dubbelzijdige tandriemen. De elektronisch gestuurde borstelloze ACG starter is een geïntegreerd component dat rechtstreeks aan het uiteinde van de krukas gemonteerd staat. Het dient als startmotor en als alternator en doet de motor onmiddelijk draaien waardoor elk geluid dat voortkomt uit de tandwielen of uit de tandwieloverbrenging in de kiem gesmoord wordt.

Uniek aan de Vision 110 is dat 'ie van Start/stop-technologie is voorzien, die ervoor zorgt dat de motor automatisch uitschakelt na drie seconden stationair draaien en wanneer de remmen ingedrukt zijn. Bij een draai aan het gashendel slaat de motor meteen weer aan. Dat gebeurt naadloos dankzij de ACG, het swing-backsysteem dat de krukas terugbrengt naar zijn positie net voor de luchtinlaat en een decompressiemechanisme dat krukasweerstand door compressie onderdrukt.

Wat rijwielgedeelte betreft is het stalen underbone buizenframe van het vorige model vervangen door wat Honda een geavanceerd enhanced Smart Architecture (eSAF) frame noemt.
Het frame is opgetrokken uit geperst en laser gelast plaatstaal, dat goede stuureigenschappen met verbeterde stabiliteit, rijcomfort en duurzaamheid moet bieden. 

Als we naar de geometrie kijken dan heeft Honda weliswaar de wielbasis van 1.255 mm naar 1.280 mm vergroot, maar dat ietwat gecompenseerd door het balhoofd iets steiler (26° ipv 26,5°) te zetten en de naloop met 12 mm te verkleinen naar nu 71 mm. Rijklaar weegt de Vision slechts 100 kg en dat is twee kg minder dan de vorige versie.

Robuuste telescopische voorvorkpoten vangen de klappen op samen met de enkelvoudige schokbreker achteraan. Het design van de aluminium gegoten wielen blijft ongewijzigd. Vooraan is het wiel uitgerust met een 80/90-16-band, achteraan met de maat 90/90-14.

Vooraan zorgt een hydraulisch schijfremsysteem met remschijf van 220 mm diameter voor de nodige remkracht en achteraan doet een 130 mm trommelrem hetzelfde. De systemen zijn verbonden via CBS wat de remdosering te allen tijde soepel en uitgebalanceerd maakt, ook bij bruusk remmen of noodstops. 


 
De 2021 Vision 110 zal in 2021 beschikbaar zijn in de kleuren Pearl Jasmine White en Poseidon Black Metallic. En natuurlijk Honda rood. Hoeveel 'ie moet gaan kosten in nog niet bekend.