Zoeken

Honda 2018 X-ADV krijgt tractiecontrole

9 november 2017
Hij is nog maar een jaar op de markt, maar dat heeft Honda er niet van weerhouden om de X-ADV voor 2018 al een eerste update te geven.

Wat heeft ‘ie ons verrast en wat hebben we d’r knetterveel lol mee gehad, samen met de collega’s van Scooter&bikeXpress en Motoren & Tourisme in Zeeland en Vlaanderen tijdens de mega-Maxiscootertest, maar vooral in de prachtige en zonnige omgeving van Montpellier eerder dit jaar, waar de X-ADV zich ontpopte tot een waar pretpakket waarmee je écht offroad kunt gaan. 

In de Zuid-Franse bergen, waarvan het rode gesteente ons het gevoel gaf in Utah of Arizona te zijn, was ook op het niet geasfalteerde niets de X-ADV te dol. Voor zover er iets op de X-ADV af te dingen viel, dan was dat het feit dat Honda de avontuurlijke scooter, die eigenlijk als een motor reed, niet van tractiecontrole had voorzien. Tractiecontrole à la de Africa Twin erop en klaar is Kees.

Wat schetst onze verbazing? Laat dat nou precies zijn wat Honda voor 2018 heeft aangepast. De X-ADV is nu van Honda’s 2-standen HSTC (Honda Selectable Torque Control, in de volksmond gewoon tractiecontrole genoemd) voorzien. Uiteraard kan het systeem worden uitgeschakeld, voor wie tractiecontrole maar flauwekul vindt, maar minstens zo vet is dat de X-ADV nu net als de Africa Twin een G-spot, excuus… G-schakelaar heeft, waarmee offroad meer wielspin wordt toegelaten en je dus ook als enorme prutser mooi gecontroleerd driftend een bocht kunt nemen.

Dat is trouwens niet het enige wat Honda aan de 2018 X-ADV heeft aangepast. Het maximum toerental is met 900 toeren verhoogd, waardoor de begrenzer pas bij 7.500 toeren per minuut ingrijpt, daarnaast heeft Honda kan de X-ADV nu ook als 35 kW versie voor het A2 rijbewijs worden geleverd. En als na twee jaar je code 80 vervalt en je dus vol vermogen rijden mag, kan de 35 kW versie op vol vermogen worden teruggezet.