Zoeken

Harley lanceert LiveWire als EV motormerk

11 mei 2021
Slecht nieuws voor wie had gehoopt dat LiveWire een 'eens maar nooit weer' hersenspinsel van Harley-Davidson zou zijn geweest: Harley-Davidson heeft LiveWire als eigen merk van elektrische motoren gelanceerd. Het eerste LiveWire model zal op 8 juli worden onthuld.

De spin-off van LiveWire als toegewijd elektrisch motormerk was een van de grondbeginselen van Harley's Hardwire plan. Als een aparte divisie zal LiveWire volledige autonomie hebben over de ontwikkeling van EV aandrijving, geheel los van Harley's verbrandingsmotoren. 

"Een van de zes pijlers van The Hardwire Strategy is om voorop te lopen op het gebied van elektrische aandrijving. Door LiveWire te lanceren als een volledig elektrisch merk grijpen we de kans aan om de markt voor elektrische voertuigen te leiden en te definiëren", zegt Jochen Zeitz, voorzitter, president en CEO van Harley-Davidson. 

“Met de missie om het meest gewilde elektrische motormerk ter wereld te zijn, zal LiveWire een pionier zijn in de toekomst van motorrijden, voor het nastreven van stadsavonturen en daarbuiten. LiveWire is ook van plan om te innoveren en technologie te ontwikkelen die in de toekomst toepasbaar zal zijn op Harley-Davidson elektrische motorfietsen."

Volgens Harley-Davidson moet de spin-off van LiveWire een meer flexibele besluitvorming en uitvoering mogelijk maken, evenals potentiële externe partnerschappen voor toekomstige ontwikkelingen. 

LiveWire zal in staat zijn om zelfstandig EV technologie te ontwikkelen, maar nog steeds te kunnen profiteren van de engineering, productie, keten van toeleveranciers en logistieke infrastructuur van Harley-Davidson.