Harley-Davidson viert feest: Fat Boy 30th Anniversary
Voorzien van donkere afwerkingen met bronzen highlights en aangevuurd door een volledig zwarte Milwaukee-Eight® 114 motor, wordt de productie van de 30th Anniversary Fat Boy gelimiteerd tot 2.500 stuks, stuk voor stuk genummerd met een nummerplaatje op de tankconsole.
De Fat Boy was volgens de Amerikanen een perfecte naam voor een motorfiets die bij zijn introductie in 1990 gold als waanzinnig en grensverleggend. Dat wil zeggen: waanzinnig en grensverleggend voor Harley-begrippen. Maar hij was ook controversieel: of je vond 'm helemaal vet, of je vond 't idee van dichte wielen he-le-maal niks.
“De Fat Boy had de look, afmeting en silhouet van een 1949 Hydra-Glide, maar dan volledig gemoderniseerd voor een nieuwe generatie rijders”, vertelt Brad Richards, Harley-Davidson Vice President of Styling and Design. “Die rijders waardeerden ons naoorlogse ontwerp-DNA, maar voelden zich ook aangetrokken tot de eenvoud van modern industrieel ontwerp. Ieder van deze elementen is gevangen in de nieuwe 2018 versie van de Fat Boy. Voor deze 30th Anniversary wilden we iets heel bijzonders creëren. Daarom hebben we aangehaakt bij de populariteit van donkere afwerkingen en hebben we er een genummerde limited edition van gemaakt om de motorfiets zowel uniek als exclusief te maken.”
De Fat Boy 30th Anniversary viert de inmiddels drie decennia durende impact van het originele model met een stoere herinterpretatie daarvan. Hij is uitgevoerd in donkere afwerkingen, gecombineerd met een effen kleuroptie, Vivid Black. De gegoten aluminium Lakester wielen zijn afgewerkt in Satin Black met gepolijste highlights. De volledig zwarte Milwaukee-Eight 114 aandrijflijn heeft motordeksels in hoogglans zwart en subtiele bronskleurige onderste kleppendeksels. De uitlaat is afgewerkt in Black Onyx, een duurzame fysieke opdamplak die het onderliggende chroom helder uitlicht.
Een Vivid Black koplamp nacelle, stuur en bedieningselementen completeren de donkere look, die afwijkt van het productiemodel. Een nieuw bronskleurig waterslide Fat Boy tanklogo vult de zwarte afwerking en andere bronzen details aan en onderscheidt de Limited Edition Fat Boy van het productiemodel.
Buiten de unieke details is de Fat Boy 30th Anniversary 'gewoon' een Fat Boy 114, in 2018 gelanceerd op basis van het Harley-Davidson Softail platform. De gehele voorzijde van de Fat Boy is massief en afgemaakt met een LED koplamp in een nieuw vormgegeven nacelle. De Lakester aluminium schijfwielen versterken dat kenmerkende Fat Boy stijlpunt. De 160 mm voorband wordt gematcht met een vette 240 mm achterband voor een stoere factory custom look.

Geboorte van een icoon
De originele Fat Boy is geïntroduceerd in 1989 als een 1990 model. Hij is ontworpen door de legendarische Harley-Davidson stylisten Willie G. Davidson en Louie Netz. Hij combineerde een frisse, moderne look met klassieke Harley-Davidson stijlkenmerken.
Om een “milled from billet” look te verkrijgen was de machine afgewerkt in effen Fine Silver Metallic lak met een bijpassend gepoedercoat frame. Hij rolde op aluminium schijfwielen, waarvan de achterste goed geshowd werd door het Softail chassis. Dit zou een van de iconische karakteristieken van de Fat Boy worden.
De look was, zeker voor die tijd, vet en indrukwekkend, van de vette voorband met het kleine spatbordje tot het brede stuur en de 7-inch koplamp in een massieve chromen behuizing bovenop een gepolijste FL-stijl nacelle. Davidson ontwierp het gevleugelde tank logo, dat sindsdien op ieder Fat Boy model te vinden is geweest.
In 1991 brak de Harley-Davidson Fat Boy door bij het grote publiek toen hij een rol kreeg in de film “Terminator 2: Judgment Day,” waarin acteur Arnold Schwarzenegger op een Fat Boy een achtervolgingsscène door Los Angeles speelt. De film was een wereldwijd succes, wat de Fat Boy met name in Europa bevestigde als icoon van het Harley-Davidson merk.
Er gaan veel verhalen over hoe de naam Fat Boy tot stand is gekomen, maar het enige juiste verhaal heeft Willie G. Davidson in zijn boek “100 Years of Harley-Davidson” uit de doeken gedaan:
Je vraagt je misschien af hoe we op de naam “Fat Boy” kwamen. Ik heb hier al veel verhalen over gehoord en die zijn allemaal niet waar. Dit is het echte verhaal. Het is moeilijk om een naam te bedenken die het goed doet op straat. We vroegen ons altijd af “Hoe zal men op straat reageren op deze naam?”. Dat was altijd het startpunt. We zochten iets ongewoons en misschien zelfs wel iets oneerbiedigs. Het is mooi om je eigen producten af en toe iets tegendraads mee te geven. Zowel ik als anderen in ons team vonden deze machine er ‘vet’ uitzien. Zo kwamen de marketeers uiteindelijk op ‘Fat Boy’ en die naam sloeg dubbel en dwars aan op straat.