Zoeken

Harley-Davidson Seventy-Two: Easy Rider tijden zijn terug

2 februari 2012
Het tweede model dat Harley-Davidson vandaag heeft vrijgegeven is de Seventy-Twon, een typisch Amerikaanse old-school chopper die de tijden van Dennis Hopper en Easy Rider moet doen herleven. Of, zoals Harley-Davidson het zegt: een Sportser uit de tijd dat de coole jongens in Corvette Sting-Rays reden en choppers zij aan zij langs het trottoir werden geparkeerd.

Harley-Davidson_72_2012_01

De bikes waren lang en smal en voorzien van appelrode lak en glimmend chroom. Van de Hard Candy Big Red Flake lak en het apehanger-stuur tot de smalle whitewall-banden is de Seventy-Two een eerbiedige verwijzing naar dat tijdperk en de invloed van de custom-cultuur die je nog elke dag terugziet in California.

Frank Savage, Harley-Davidson Manager of Industrial Design:
Bij het ontwerp van de Seventy-Two werden we geïnspireerd door de 'vibe' van het vroege chopper-tijdperk. Die motorfietsen waren kleurrijk en verchroomd, maar ook smal en gestript tot de essentie. Wanneer je voorbeelden uit die tijd bekijkt, besef je dat ze bijna net zo eenvoudig zijn als een fiets. Het is een custom-stijl die erg typerend is voor Amerika en Californië.

De final touch aan de Hard Candy Big Red Flake lak zijn de logo’s op de tank en het aanbrengen van pinstriping op beide spatborden. Elk exemplaar werd met de hand gemaakt en we creeërden die kunst opnieuw in stickervorm voor de productie, zodat ze nog steeds de look van met de hand aangebrachte graphics hebben. De graphics werden tenslotte voorzien van een blanke laklaag.

Harley-Davidson_72_2012_03

Harley-Davidson_72_2012_04Metal flake, een iconisch designelement van de jaren zeventig was in alles terug te vinden, van de lak van strandbuggies tot de vinylen aankleding in wegrestaurants. Harley-Davidson brengt de fonkeling terug op de Seventy-Two met een nieuwe Hard Candy Big Red Flake lak. Deze nieuwe laklaag wordt verkregen door het aanbrengen van een zwarte basislaag, gevolgd door een polyurethaanlak die glitters bevat met een diameter die zeven keer groter is dan de diameter van de glitters die in typische productieverf gebruikt worden.

Het solozadel laat veel zien van het korte achterspatbord en nog meer van de lak- op de Seventy-Two. Het luchtgekoelde Evolution 1.200cc V-Twin motorblok met Electronic Sequential Port Fuel Injection (ESPFI), met 96 Nm aan koppel bij 3.500 toeren per minuut is afgewerkt in een grijze poedercoating met deksels in chroom en een nieuw rond luchtfilterdeksel. Een klassieke Sportster 7.9 liter 'peanut’ brandstoftank voegt een typisch stijlelement uit dat tijdperk toe aan de motorfiets.

Vanaf wanneer de Seventy-Two leverbaar is, en hoeveel de fiets moet gaan kosten, is nog niet bekend.

Harley-Davidson_72_2012_02