Harley-Davidson schrapt Bronx streetfighter
We zitten d'r met smart op de wachten - en niet alleen wij, ook het personeel van Harley-Davidson zelf - op de presentatie van de Rewire strategie die Harley's nieuwe CEO Jochen Zeitz aan het bedenken is om Amerika's op een na oudste nog bestaande merk, dat momenteel in zwaar weer zit als gevolg van importheffingen en het coronavirus, weer op de rails te krijgen.
Recent nog maakte Harley-Davidson bekend dat wereldwijd 700 man personeel op straat zou worden gezet en lichtte een tipje van de sluier van Rewire op: de lancering van de Pan America 1250 was naar 2021 verplaatst. Met geen woord werd echter over dat andere gelijkertijd met de Pan America 1250 gepresenteerde model op basis van datzelfde 1250 motorblok gerapt: de Bronx streetfighter.
Inmiddels is duidelijk aan het worden waarom de Bronx toen niet werd genoemd. Harley-Davidson heeft in alle stilte alle verwijzingen naar de Bronx van de website gewist. Op de 'toekomstige modellen' pagina, waar tot recent de Bronx naast de Pan America en een eveneens van de vloeistofgekoelde Revolution Max 1250 V-twin voorziene "High Power Cruiser" stond vermeld, plus Harley's e-bikes en lichtgewicht elektrische concepten, blinkt de streetfighter nu uit in afwezigheid.
High Performance Cruiser
Ook de pagina met details van de Bronx is van Harley's website gehaald. Volgens het Internet Archief heeft de Bronx pagina op 2 augustus nog live gestaan, maar is het ergens die week offline gehaald. De Bronx is ook van de perssite van Harley-Davidson gehaald.
Tijdens de presentatie van de tweede kwartaalcijfers was CEO Jochen Zeitz al vaag over de Bronx geweest. "Ik denk dat op dit moment onze focus voor het volgend jaar op Adventure Touring ligt", zei Zeitz. "Gerelateerde beslissingen over andere productlijnen zullen met de tijd worden onthuld, dus dat is niet iets waar we nu over kunnen of willen praten."
Dat Harley nu alle informatie van de Bronx offline heeft gehaald kan drie dingen betekenen: de lancering is nog verder naar achteren geschoven, het model krijgt een compleet re-design, of het project is gecanceld.
Het eerste lijkt onlogisch. Als de lancering zou zijn uitgesteld had Harley de informatie van de Bronx niet van de website hoeven te verwijderen. Simpelweg "Coming in 2021" vervangen door "Binnenkort" zou genoeg zijn geweest. Blijven de laatste twee opties over: re-design of cancellen. We hopen op het eerste, maar vrezen het tweede.
Wat daarentegen nog wel in de pijplijn zit bij Harley-Davidson is wat Harley een "High Performance Custom model noemt, op basis van hetzelfde motorblok. Ook heeft Harley-Davidson begin dit jaar nog patent aangevraagd voor twee andere modellen op basis van het 1250 blok, een cafe racer en flat tracker, in Harley's investeerders document was al een foto van een prototype van de flat tracker terug te vinden.
Prototype van de Flat Tracker