Zoeken

Harley-Davidson LiveWire: Electrifying

7 november 2018
Ze hadden 'm al eerder aangekondigd, maar op de EICMA in Milaan heeft de Harley-Davidson LiveWire z'n wereldwijde debuut gemaakt. Tijdens de presentatie onthulde Marc McAllister, Vice President of Product Planning and Portfolio, de langverwachte specificaties en details van de eerste elektrische Harley-Davidson.

De beschikbaarheid van LiveWire in 2019 werd voor het eerst bevestigd tijdens de aankondiging van de "More Roads to Harley-Davidson" strategie van het bedrijf en op het evenement wordt hij als productieklare motorfiets getoond. Op 30 juli 2018 deelde Harley-Davidson de plannen om haar strategie om de volgende generatie rijders wereldwijd te bouwen te versnellen. 

Door gebruik te maken van de sterke punten van het bedrijf, het merk en het dealernetwerk, is het bedrijf van plan om eerder te investeren in mogelijkheden die inspireren tot meer ridership en duurzame groei voor de toekomst. 

Als onderdeel van dit versnelde plan wil Harley-Davidson de wereldleider zijn in de elektrificatie van motorfietsen en investeert het bedrijf agressief, maar verstandig, in elektrische voertuigtechnologie. Harley-Davidson is enthousiast over de toekomst van elektrische motorfietsen en verwacht tegen 2022 een volledig portfolio van elektrische motorfietsen te kunnen leveren.

De visie achter de productie van de LiveWire begon met Project LiveWire, dat in 2014 als prototype werd onthuld als een poging om het potentieel van een elektrische motorfiets, zoals Harley-Davidson voor ogen had, te meten. 



De ervaringen van de Project LiveWire-demo tour en een intensief ontwikkelingsprogramma hebben nu geresulteerd in het Harley-Davidson LiveWire productiemodel, dat je een nieuwe, krachtige motorervaring moet bieden. Voortgestuwd door het directe koppel van een volledig elektrische motor is de LiveWire volgens de Amerikanen in staat om verbazingwekkend te accelereren met slechts een draai aan het gashendel - zonder dat er moet worden gekoppeld of geschakeld. Een laag zwaartepunt, een stijf aluminium frame en hoogwaardige, instelbare veringscomponenten geven de LiveWire een dynamisch rijgedrag. De prestaties en actieradius zijn geoptimaliseerd voor de stedelijke motorrijder.

De LiveWire-motorfiets wordt aangedreven door een elektromotor met permanente magneet die direct koppel produceert op het moment dat aan de gashendel wordt gedraaid, wat resulteert in ongelooflijke acceleratieprestaties voor een spannende rit. De motor bevindt zich laag in de motorfiets om het zwaartepunt te verlagen en helpt de motorfiets goed te kunnen sturen bij alle snelheden en gemakkelijk te controleren wanneer hij stilstaat. De LiveWire is ontworpen om een geluid te produceren dat de toonhoogte en het volume verhoogt met de snelheid - een nieuwe sound dat het soepele, elektrische vermogen van de LiveWire motorfiets vertegenwoordigt.

Interessant is dat de prestaties van LiveWire ook op maat maken gemaakt kunnen worden met zeven rijmodi, waarvan er vier standaard in de fabriek zijn ingesteld en nog eens drie modes die door de gebruiker kunnen worden gedefinieerd.

Het rijwielgedeelte van de LiveWire is ontworpen voor een wendbaar en behendig rijgedrag in de stad en een opwindende rit op bochtige binnenwegen. De LiveWire gebruikt de aandrijflijn als onderdeel binnen het aluminium frame om de stijfheid te verhogen en is voorzien van een hoogwaardige, volledig instelbare Showa vering: een BFRC-lite mono-shock achterveer in combinatie met en een Showa SFF-BP voorvork. Net zo premium als de vering zijn ook de remmen, waarvoor bij het Italiaanse Brembo is geshopt voor Monoblocs met 300 mm schrijven. Uiteraard is tractie controle en ABS standaard voorzien.

Een TFT-kleurentouchscreen boven het stuur biedt de rijder een breed scala aan informatie op een helder en gemakkelijk afleesbaar scherm. Het display is kantelbaar, zodat de meeste rijders een perfecte kijkhoek hebben. Het TFT-scherm geeft de rijder ook toegang tot de interface voor Bluetooth-connectiviteit, navigatie, muziek en meer.

De LiveWire is voorzien van een RESS (Rechargeable Energy Storage System, of de hoofdaccu) bestaande uit lithium-ioncellen, omgeven door een gegoten aluminium vinnenbehuizing. De LiveWire-motorfiets is ook uitgerust met een kleine lithium-ionbatterij van 12 volt die de verlichting, de bediening, de claxon en het instrumentenpaneel van stroom voorziet. Het opladen kan worden voltooid met behulp van een on-board Level 1 lader die kan worden aangesloten op een standaard stopcontact met een elektriciteitskabel die onder het zadel van de motorfiets wordt opgeborgen. LiveWire kan ook worden opgeladen met een Level 2 en Level 3, of DC Fast Charge (DCFC), via een SAE J1772 connector (USA), of CCS2 - IEC type 2 connector in internationale markten. Alle Harley-Davidson dealers die de LiveWire-motorfiets verkopen, bieden een openbaar oplaadstation aan.

De geheel nieuwe Harley-Davidson LiveWire zal volgend jaar te koop zijn en in januari 2019 zullen verdere details over de prijsstelling en het pre-order proces worden vrijgegeven.