Zoeken

Harley-Davidson FXDR 114: compromisloze power cruiser

22 augustus 2018
Na ons recent een kijkje in de toekomst te hebben gegund heeft Harley-Davidson het belangrijkste nieuws voor 2019 bekend gemaakt. Voor het komende modeljaar wordt het Softail platform verder uitgebreid met de FXDR 114, een compromisloze power cruiser die heel nieuw niveau van all-out performance toevoegt aan de Harley-Davidson line-up.

 

Een Diavel, maar dan uit Milwaukee in plaats van Borgo Panigale, dat is wat het eerst in ons opkwam bij het aanschouwen van de eerste beelden van de Harley-Davidson FXDR 114, de jongste uitbreiding van de Softail familie, die door de Amerikanen wordt omschreven als een motor die het enorme koppel van de Milwaukee-Eight 114 motor combineert met flink wat gewichtsbesparende aluminium en composiet onderdelen, een hoogwaardige volbloed performance machine.

De FXDR 114 is alweer tiende model op basis van het Softail platform dat in 2018 is geïntroduceerd en de jongste in lijn van 100 high-impact motorfietsen die de Amerikanen in 2027 op de markt wil hebben gezet. Zoals de naam doet vermoeden is de motor voorzien van de meest krachtige motor leverbaar in een Softail chassis, de Milwaukee-Eight 114 V-Twin die maar liefst 155 Nm koppel levert bij 3500 tpm.

De Amerikanen beloven dat het sterke en stijve Softail chassis en de premium veringonderdelen assertieve rijders belonen met een opwindende wendbaarheid, zowel op bochtige dijkweggetjes als in druk stadsverkeer. De FXDR 114 staat, zo claimen ze in Milwaukee met grote trots, grotere hellingshoeken toe dan enig ander Softail model. 

Visueel draagt de FXDR 114 zijn commitment aan performance uit via zijn dragster-geïnspireerde design – van een gegoten speed screen tot een ingekorte staartsectie en solozadel. Het achterspatbord sluit nauw om een 240mm achterband en beweegt met de vering mee, waardoor hij zo goed als onzichtbaar wordt als de FXDR 114 rijdt.

David Latz, Harley-Davidson Lead Product Manager: 
“Deze motorfiets is echt een beest om op te rijden. De FXDR 114 biedt je het veelzijdige Softail chassis met Milwaukee-Eight 114 vermogen, premium voor- en achtervering en een heel scala aan nieuwe, gewicht besparende onderdelen en materialen. Dit is een power cruiser die uitmuntend rijdt en bijzonder handelbaar is.”

Brad Richards, Harley-Davidson Vice President of Styling and Design: 
“De look van de FXDR 114 accentueert zijn performance-potentieel en de technische features die hem onderscheiden van de rest van de Softail line-up. De dragster invloed is groot, met zijn uitgestrekte upside-down voorzijde, enorme inlaat en uitlaat, het proportionele contrast tussen de wielen en de ingekorte achterzijde. Maar we hebben er bovendien voor gezorgd dat technische elementen zoals de aluminium swingarm, de volledig in de bedieningselementen geïntegreerde instrumenten en de zichtbare externe veringstelknop ook goed opvallen en bijdragen aan het karakter van de machine. Dat karakter draait om pure performance, niet alleen om hard rechtdoor.”

De aluminium swingarm van de FXDR 114 zorgt voor 4,62 kg gewichtsbesparing (6,25 kg vs. 10,88 kg, ofwel 43% minder) ten opzichte van een stalen Softail swingarm, de thuisbasis voor een 240 mm achterwiel. Omdat dit onafgeveerd gewicht is (massa onder de vering) heeft dat een significante impact op de performance van de achtervering, wat bovendien verder verbeterd wordt door een lichtgewicht 18-inch aluminium schijfwiel.

Het 19-inch gesmede aluminium Ace voorwiel is een lichtgewicht ontwerp met heel dunne spaken. Het zadel en kontje worden ondersteund door een subframe van gelaste aluminium buizen, terwijl de staartsectie van composiet is. Dit vervangt het stalen subframe, het stalen spatbord en de aluminium spatbordsteunen van andere Softail modellen en levert zo’n 3,17 kg gewichtsbesparing op. De spatborden voor en achter zijn eveneens gemaakt van lichtgewicht composiet materiaal.

Hoeveel de Harley-Davidson FXDR 114 gaat kosten en vanaf wanneer 'ie leverbaar is, is nog niet bekend.