Flinke updates voor 2021 Honda NC750X
Sinds de introductie in 2012 (toen nog als NC700X) is Honda's New Concept allroad steevast een populaire motorfiets. De redenen achter het succes zijn velerlei: een superzuinig tweecilinder motorblok en een ontspannen, ruime rijpositie met breed stuur en comfortabel zadel, prima rijwielgedeelte en een uitgekiende adventure styling.
Uniek aan de NC familie is waar normaal gezien de benzinetank ligt, je een opslagcompartiment terugvindt waarin een integraalhelm in kwijt kan. Daarnaast is 'ie leverbaar met Honda’s unieke Dual Clutch Transmission, een systeem dat in 2019 meer dan de helft van de Europese Hondarijders verkozen boven manuele transmissie.
Honda nam het op zich om voortdurend de unieke succesformule van de NC750X te verbeteren. Zo breidde de motorinhoud in 2014 met 75 cc uit naar 745 cc. In 2016 volgde een avontuurlijkere re-styling en nieuwe instrumenten, DCT-upgrades en LED-verlichting. In 2018 kreeg hij tweetraps Honda Selectable Torque Control en verscheen ook een 35 kW-versie.
Nu, in 2021, bouwt Honda voort op de drie pijlers van deze motorfiets: praktisch, comfortabel en wendbaar. Meer nog, ze werden alle drie verbeterd. Tegelijkertijd zijn volgens Honda de motorprestaties heel wat vinniger geworden met een extra dosis koppel en een hogere rode zone gecombineerd met meer kracht bovenin. De toevoeging van elektronische rijmodi zorgen voor een gelikt totaalpakket.
De voornaamste wijzigingen aan de NC750X zijn dat het blok nu 4 pk meer topvermogen heeft en 600 toeren meer maakt, terwijl het ook nog eens aan de strengere Euro5 emissienorm voldoet. Honda claimt een verbruik van 3,53 l/100km, ofwel 1 op 28,3 en dat is inderdaad echt superzuinig.
De drijfveer achter die verbetering is een verbeterde kleptiming en efficiëntere in- en uitlaat. Kortere overbrengingsverhoudingen bij eerste, tweede en derde versnelling zorgen voor een strakkere gasrespons en de slipperkoppeling vermindert de belasting op het schakelpedaal en vergemakkelijkt snel terugschakelen.
Het Throttle-By-Wire (TBW) staat toe om het motorkarakter aan te passen doorheen drie standaard rijmodi (RAIN, STANDARD en SPORT) en een extra, naar eigen voorkeur aan te passen USER-modus. Honda Selectable Torque Control (HSTC) is nauwkeuriger geworden over drie niveaus heen. Het optionele Dual Clutch Transmission (DCT) maakt automatisch schakelen mogelijk via een schakelschema dat past bij de gekozen rijmodus, of via de USER-controle.
De motorfiets werd 6 kilogram lichter dankzij een nieuw frame en gedetailleerde verbeteringen aan motorblok en koetswerk. De vorm is scherper en minimalistisch, vooral dankzij een opfrissing van de LED-koplamp, achterlicht en richtingaanwijzers achteraan. Het opslagcompartiment is ruimer en dus handiger. De zadelhoogte is nu 30 mm lager, het windscherm zorgt voor meer windbescherming en ook het LCD-dashboard is vernieuwd.
De 2021 NC750X zal beschikbaar zijn in volgende kleurstellingen: Grand Prix Red, Mat Ballistic Black Metallic, Pearl Glare White en Glint Wave Blue Metallic. Prijs en levertijd zijn nog niet bekend.