Eerste indruk Mash X-Ride Classic
Beter goed gejat dan slecht verzonnen moeten ze ongetwijfeld in Frankrijk hebben gedacht toen het idee werd geopperd om een retro gestyled offroad look-a-like te gaan ontwikkelen. Ze hadden dat spel al eerder met Café Racers en Scramblers gedaan met modellen als de Von Dutch en TT40 Cafe Racer, en dus waarom niet met een offroad. En áls je dan voor een retro-offroad besluit te gaan, waarom dan niet meteen de oervader van de offroad als voorbeeld nemen: de Yamaha XT 500.
Ducati deed enkele jaren geleden exact hetzelfde met de Desert Sled, maar als je 't ons vraagt dan heeft Mash met deze X-Ride Classic voor wat betreft dat oer-retro gevoel de snaar toch net een tikkie beter geraakt. Desert Sled heeft weliswaar de looks van de XT, maar niet het rijgevoel omdat 'ie voor dat retro gevoel té gelikt is - en bovendien geen ééncilinder maar een 800 V-twin als aandrijving heeft.
Da's wel anders bij de X-Ride, waarbij je net als bij de XT de klappen van een ééncilinder onder je voelt, die bij deze Mash een stuk vetter zijn dan bij die Yamaha van bijna 45 jaar geleden. Voor je beeld: de XT 500 werd aangedreven door een tweekleps SOHC 499cc ééncilinder met 32 pk @ 6.500 tpm en 39,2 Nm koppel bij 5.500 tpm, waar de 644 cc ééncilinder van de X-Ride 40 pk @ 6000 tpm en 45,1 Nm koppel levert.
Tuurlijk, een beetje A2 motor met minder cilinderinhoud gaat daar qua topvermogen overheen, maar delft qua koppel wel het onderspit. En zoals Jay Leno ooit zei: "Horsepower sells, but Torque gets you going." Nu is dat "gets you going" met 45 Nm koppel nog steeds relatief, maar past wel perfect in dat retro-klassieke plaatje. Neem plaats op de X-Ride Classic, ga rijden en sluit in je gedachten je ogen, en het is alsof je met de Teletijdmachine van professor Barabas naar 1977 bent teruggegaan en op een meer straatgericht versie van de XT bent gestapt.
Wat dat is waar Mash (net als Ducati trouwens) een andere keuze heeft gemaakt. Was de XT 500 een échte offroad, met 21 inch voorwiel, 18 inch achterwiel en lange veerwegen (195 mm voor en 142 mm achter om precies te zijn), heeft Mash de X-Ride Classic van straat-gerichte 17 inch wielen met kortere veerwegen voorzien. Maar dan wel met rubber dat een behoorlijk stoere offroad uitstraling heeft.
Het mooie aan de X-Ride Classic is dat, om van dat oer-retro gevoel te genieten, je bij de dealer geen rib uit het lijf wordt getrokken. De fiets gaat bij ons in Nederland voor € 6.899,- over de toonbank (inclusief btw, FPM en alle onvermijdbare kosten, in België is dat slechts € 5.899,-. Een uitgebreide test zal binnenkort op Motorfreaks.nl te lezen zijn.