Ducati Streetfighter V4 krijgt SP-versie
De Panigale V4 SP geeft een goed beeld van hoe de Streetfighter V4 SP er uit zal komen te zien
De bij het Amerikaanse milieuagentschap ingediende documenten wijzen uit dat verschillen tussen de S en de SP niet op het motorische vlak moeten worden gezocht. De Streetfighter V4 SP wordt namelijk aangedreven door dezelfde 1.103 cc V4 als de V4 en V4 S, goed voor een topvermogen van 208 pk en 123 Nm koppel.
Hoewel de ingediende documenten niet vertellen wat de SP de SP-versie maakt, hebben we wel een sterk vermoeden wat dat zou kunnen zijn. November vorig jaar breidde Ducati de Panigale V4 familie uit met de Panigale V4 SP en tien tegen een dat diezelfde goodies op de Streetfighter V4 SP terug te vinden zijn.
Zo kreeg de Panigale V4 SP onder andere carbon wielen, Brembo Stylema R remklauwen en een Brembo MCS (Multiple Click System) radiale rempomp. De carbon wielen zijn volgens Ducati anderhalve kilo lichter dan de gesmede exemplaren van de V4 S, de Stylema R remklauwen zijn beter tegen hogere temperaturen bestand en de MCS rempomp is volledig instelbaar.
Daarnaast is de Panigale V4 SP voorzien van een SMT EVO-SBK aluminium droge koppeling, die volgens Ducati een effectievere anti-hop functie heeft. Waarmee de Italianen terug in de tijd zijn gegaan, de eerste Ducati Superbikes hebben altijd een droge koppeling gehad.
Andere gadgets van de Panigale V4 SP die wel eens op de Streetfighter V4 SP zouden kunnen worden gemonteerd zijn geanodiseerde aluminium voetsteunen met instelbare beugels en carbon hielbeschermers, een waslijst aan carbon onderdelen en een lichtere 520 ketting.






Wanneer de Streetfighter V4 SP officieel wordt onthuld is nog niet bekend, maar dat zou best wel eens al dit najaar kunnen zijn.