Zoeken

Ducati Streetfighter V4: 208 pk 199 kg beest

23 oktober 2019
Een Panigale V4, maar dan zonder een kuip (maar wel met vleugels) en met een recht stuur, dat is in een notendop de Streetfighter V4 die Ducati in Rimini heeft onthuld. Met 208 pk en een rijklaargewicht van 199 kilo is dit de "Fight Formula" die de Streetfighter weer tot leven heeft geblazen.

 

Supervet is het understatement van het jaar voor wat de Streetfighter V4 betreft, Ducati's nieuwste Hypernaked die zelfs menig eenliter superbike qua cijfers het nakijken geeft. En niet alleen wat cijfers betreft. Tijdens de 2019 Pikes Peak had Carlin Dunne zich met het prototype van de Streetfighter V4 op de pole position gekwalificeerd en was in de race op weg naar een verplettering van het record, maar wat een droomdebuut had moeten zijn eindigde in een drama toen de 36-jarige Amerikaan in de laatste bocht verongelukte.

Hoe tragisch het weekend ook eindigde, het maakt deze Streetfighter V4 niet minder begeerlijk. De motor wordt aangedreven voor dezelfde 1100cc V4 als de Panigale V4, beschikt over dezelfde uitgebreide elektronica en is net als de V4 R van vleugels voorzien, die bij 270 km/u voor 28 kilo aan downforce moeten zorgen. En niet alleen dat, ook bij aanremmen moet het de Streetfighter V4 stabieler maken. 

De Streetfighter V4 heeft niet alleen verpletterende specificaties, waar we in een uitgebreid artikel binnenkort dieper op in zullen gaan, maar is ook nog eens oogverblindend mooi. Alleen al om thuis in de kamer neer te zetten en van te genieten, in plaats van een Dali aan de muur, zo mooi. De minimalistische LED koplamp, die aan de grijns van the Joker doet denken, het superstrakke kontje. Gaaf in het kwadraat. 

In technisch opzicht is de Streetfighter in grote lijnen gelijk aan de Panigale V4. Blok en rijwielgedeelte zijn overgenomen van de Panigale, maar dan aangepast op een Hypernaked. Het blok is iets teruggetuned naar 208 pk bij 12.750 tpm met een maximum koppel van 123 Nm bij 11.500 tpm. De eindoverbrenging is trouwens kleiner dan de Panigale wat het koppel aan het achterwiel met 10% moet hebben vergroot.

Ten opzichte van de Panigale V4 heeft Ducati de wielbasis met 19 mm verlengd naar nu 1.488 mm, de balhoofdhoek is met 24,5° gelijk gebleven aan die van de Panigale, evenals de naloop van 100 mm. Niet echt super extreme waardes, maar we denken ook niet dat je dat met 208 pk en 199 kg zou moeten willen. Remmen komen uit huize Brembo, dat Stylema Monobloc remklauwen naar Borgo Panigale heeft gestuurd. 

De Streetfighter V4 komt Ducati traditioneel in twee uitvoeringen op de markt: standaard en S, waarbij die laatste van Öhlins vering is voorzien.