Zoeken

Ducati Scrambler Urban Motard: stadse rebel

15 oktober 2021
Na het aantal verschillende uitvoeringen de afgelopen jaren juist terug te hebben gebracht heeft Ducati voor modeljaar 2022 een nieuw model toegevoegd aan de Scrambler (800) familie. De Scrambler Urban Motard moet volgens de Italianen als een stadse rebel worden gezien.

Een Urban Enduro, maar dan met kleinere wielen, normale veerwegen, een vleugje Nightshift en overgoten met "Graffiti" saus à la de Hypermotard 950 RVE, zo laat de nieuwe Urban Motard zich nog het best omschrijven. Volgens Ducati is de Urban Motard ontworpen om de stadse omgeving op een rebelse manier te ervaren, waar "de combinatie van stijl, sportiviteit en fun menig hoofd zal doen draaien." 

Nog zo'n mooie kreet: "Het eigentijdse ontwerp en de originele kleurstelling van de Urban Motard belichamen de meerdere waarden van de Ducati Scrambler wereld, zoals het gevoel van vrijheid en de wens om op te vallen."

De naam die is gekozen voor deze nieuwste versie is een verwijzing naar de karakteristieke sfeer van grote steden en is bedoeld voor jongeren die de stad met energie en enthousiasme beleven. Maar dan wel een stad die niet door COVID-19 maatregelen wordt beperkt. 

"Dit gevoel van vrijheid is door het Centro Stile Ducati geïnterpreteerd door het creëren van een originele kleurstelling, die op een ongekende manier Star White Silk en Ducati GP '19 Red combineert in een energiek grafisch ontwerp, geïnspireerd door de wereld van street art en grootstedelijke graffiti", aldus Ducati in haar persbericht. 



Behalve de bewierokende woorden houdt Ducati zich redelijk op de vlakte voor wat de technische informatie betreft. Een drooggewicht van 180 kilo, aangedreven door de 803 cc V-twin met desmodromische kleppen - goed voor 73 pk vermogen en 66 Nm koppel - dat in een vakwerkbuisframe is gemonteerd, met voor en achter 17" wielen met Pirelli Diablo Rosso III banden en dan heb je het wel zo'n beetje gehad. 

Dat zou je het idee kunnen geven dat de Urban Motard een Nightshift is, maar dan met hoog spatbord en 17" voorwiel, maar leg de specificaties naast elkaar en je zult ontdekken dat Ducati echt veel verder is gegaan dan alleen dat. Wat geometrie betreft is de Urban Motard op alle vlakken een unieke verschijning. 

Dat begint met de wielbasis, die van alle Scrambler (800) modellen met 1.436 mm het kortst is. De balhoofdshoek is met 24° weliswaar gelijk aan de andere drie modellen, maar de naloop is met 94 mm wel flink wat kleiner dan de 112 mm van de andere drie. Aanpassingen die zich op papier vertalen naar een fiets die net effe wat wendbaarder is. Inderdaad, voor die stadse jungle. 

Wat je ook zult merken is dat het zadel net effe wat hoger is geplaatst, 805 mm versus de 798 mm van de Icon en Nightshift, waardoor je vermoedelijk net dat beetje actiever op de motor zit om in de stadse omgeving in de aanval te kunnen gaan. De Kayaba 41 mm upside down en monoshock zijn verder gelijk aan die van de Icon en Nightshift. 



De Ducati Scrambler Urban Motard is - net als de andere Scrambler modellen - een leverbaar in 35 kW versie voor het A2-rijbewijs.