Zoeken

Ducati Diavel V4: 168 pk bij 223 kilo

30 oktober 2022
In de zesde en voorlaatste aflevering van de 2023 Ducati World Première heeft Ducati het doek gelicht van de langverwachte nieuwe Diavel V4, het tweede model op basis van de Granturismo V4 dat z'n debuut heeft gemaakt in de Multistrada V4. Met een topvermogen van 168 pk en een gewicht van 223 kilo hebben de Italianen de lat van de performance cruiser weer wat hoger gelegd.

Sinds de lancering van de Panigale V4 is het niet de vraag geweest of, maar wanneer die V4 naar de andere modelfamilies zou gaan doorsijpelen. Na de Panigale volgde de Superleggera en werd de Streetfighter een nieuw leven in geblazen, waarbij de Superleggera het 998 cc SBK-blok van de Panigale V4 R en de Streetfighter het 1.103 cc Stradale V4 blok van de standaard Panigale had gekregen.

Bij de Multistrada V4 bleek Ducati echter een compleet ander pad te hebben bewandeld. De nieuwe Granturismo V4 had met 1.158 cc niet alleen de grootste cilinderinhoud van Ducati's V4 line-up, maar was het allereerste blok dat geen desmodromische klepaandrijving meer had, maar zeer conventionele klepveren. Dit om het blok een stuk onderhoudsvriendelijke te kunnen maken. 

De nieuwe Diavel V4 is nu het tweede model waarbij die Granturismo V4 is toegepast, wat voor de puristen weliswaar een behoorlijke aderlating zal zijn, maar dat was bij de Multistrada ook het geval en desondanks was de Multistrada V4 het afgelopen jaar Ducati's het best verkochte model. We hebben niet het idee dat dat bij de Diavel V4 dan anders zal zijn. 

Ducati claimt een topvermogen van 168 pk bij 10.750 tpm, wat een fractie minder is dan in de Multistrada, maar wel 9 pk meer is dan de oude Diavel 1260, die nu dus het veld heeft geruimd. Wel heeft de V4 op koppel ingeboet, van 129 Nm bij 7.500 tpm voor de 1260 naar 126 Nm bij exact datzelfde toerental voor de V4. 

Wat onderhoudskosten betreft zul je d'r wel flink op vooruit gaan, niet alleen omdat het stellen van desmodromische kleppen veel arbeidsintensiever is, maar vooral ook omdat de Granturismo 90° V4 een onderhoudsinterval voor het stellen van de kleppen van slechts 60.000 kilometer heeft, een recordwaarde op het wereldtoneel.

Naast onderhoudsvriendelijk moet de Granturismo V4 ook nog eens veel efficiënter met brandstof omgaan, dankzij een deactiveringssysteem dat de achterste cilinderbank uitschakelt wanneer je voor het stoplicht stilstaat, en tijdens het rijden bij lage toerentallen als je het blok niet aan het uitmelken bent. 



Belangrijker misschien nog wel dan de betere performance die de V4 ten opzichte van de 1260 biedt (zolang je maar geen sprintjes trekt, tijdens de introductie van de Multi V4 bleek deze qua acceleratie het onderspit te delven tegen de Multi 1260 in een direct vergelijk, en dat zal bij de Diavel niet anders zijn), is het feit dat Ducati bij de Diavel V4 flink wat gewicht heeft bespaard. 

Ducati spreekt in haar persbericht van een rijklaargewicht zonder benzine van 223 kg en claimt dat dit maar liefst 13 kilo minder is dan de Diavel 1260 (5 kilo op het blok en 13 kilo op het rijwielgedeelte), terwijl die 1260 werd opgegeven voor een rijklaargewicht (met 90% volle tank) van 244 kilo en in de specs van de V4 een rijklaargewicht (met 90% volle tank) van 236 kilo staat vermeld.

Ten opzichte van de Diavel 1260 heeft Ducati de zithouding iets aangepast, met een iets hoger zadel dat nu op 790 mm hoogte zit (was 780 mm) en een stuur dat 20 mm dichter bij de rijder staat, waardoor een iets ruimere en meer ontspannen zit moet zijn ontstaan. Het comfort moet verder zijn verbeterd door een 15 mm langere veerweg achter. 

Wat elektronica betreft heb je de keuze uit 4 rijmodi: Sport, Touring, Urban en de nieuwe Wet, ontworpen met het oog op situaties dat je weinig grip hebt. Met de rijmodi kan de vermogensafgifte, gasrespons en alle elektronische hulpjes (hellingshoek afhankelijke tractiecontrole, wheelie controle, bochten-ABS) worden geregeld. 

Het beheren van al die elektronische tralala gaat via verlichte knoppen aan het stuur en een nieuw 5" TFT-kleurendisplay, dat uiteraard via Bluetooth aan je mobiel is te koppelen en te gebruiken voor gesprekken, tekstberichten en muziek, of het optionele Turn-by-turn navigatiesysteem via de Ducati Link App.

De nieuwe Diavel V4 wordt vanaf februari 2023 bij de Ducati dealers verwacht, maar er zal wel diep in de buidel moeten worden getast. Voor de Ducati Red versie moet € 31.890 (€ 27.690 BE) worden afgetikt, terwijl voor de Thrilling Black versie € 32.290 (€ 27.990 BE) moet worden afgetikt.