Zoeken

CFMoto MT800: BMW en Triumph killer?

3 november 2020
De samenwerking tussen KTM en CFMoto begint steeds meer vorm te krijgen. Het eerste gezamenlijke model dat onder de vlag van het CFMoto op de markt zal worden gezet is deze in het wild gespotte MT800, een Allroad die door KTM's paralleltwin wordt aangedreven.

Een 790 Adventure, maar dan in CFMoto trim en meer voor straatgebruik georiënteerd, dat is in een notendop de nieuwe MT800, die door dezelfde 799cc LC8c paralleltwin wordt aangedreven als z'n KTM evenknie. 

Een evenknie die naar verwachting een topvermogen van rond de 95 zal hebben - KTM geeft de 790 Adventure op voor 95,2 pk bij 6.600 tpm en aangezien CFMoto exact hetzelfde blok gebruikt zal dat bij deze Chinese motor niet anders zijn. Naast het blok is ook het rijwielgedeelte overgenomen van de KTM, inclusief WP vering. 

Voor wat het design betreft lijkt de CFMoto z'n inspiratie uit de Multistrada te hebben gehaald. Maar dan een Multistrada met een iets stompere snavel. De kuip is een stuk forser dan bij de KTM en bovendien zit de benzinetank gewoon op de conventionele plaats, in plaats van naast het blok zoals de KTM. De enorme kofferset verraadt dat CFMoto de MT800 als reismotor moet worden gezien.

De MT800 zou normaal gesproken eind dit jaar door CFMoto zijn onthuld, maar vanwege COVID-19 heeft het project wat vertraging opgelopen, waardoor de lancering naar begin 2021 is uitgesteld. Afwachten wat 'ie moet gaan kosten, maar met zoveel onderhuidse KTM technologie zou deze CFMoto wel eens een hoofdpijndossier voor de BMW F 850 GS en Triumph Tiger 900 kunnen worden.