Zoeken

CFMoto 700CL-X Heritage: neoklassiek ten voeten uit

18 december 2020
Markeert X het onbekende, of staat het voor oneindig veel mogelijkheden? Dat is de vraag die centraal heeft gestaan bij de CFMoto 700CL-X Heritage, waarmee de Chinezen de aanval hebben geopend op het neoklassieke middenklasse segment.

Om een goed oordeel te vellen zullen we 'm eerst in het echt moeten zien, maar afgaand op de uitgebreide fotoshoot die CFMoto van de nieuwe 700CL-X Heritage heeft gemaakt vinden wij 't wel 'missie geslaagd'. 

Dat de XSR700 als voorbeeld heeft gediend voor deze 700CL-X behoeft waarschijnlijk geen uitleg, maar in tegenstelling tot die XSR is het neoklassieke design van deze CFMoto wél mooi in balans. 

Om CFMoto zelf even te citeren: "De moderne X elementen van de 700CL-X Heritage breken met het conventionele door de integratie van de esthetiek van klassiek design en nieuwe perspectieven aan de tijdloze geest van motorrijden toe te voegen." 

Het neoklassieke X-design kenmerkt zich door een X die overal is terug te vinden, van opvallende X-vormige koplamp tot X in de klembeugel van het stuur. De contouren, het design van de tank, het vlakke en strakke zadel en de Pirelli banden versterken het neo-gevoel.

De retro-geïnspireerde koplamp is trouwens van een automatische adaptieve ondersteuning voorzien, die zich automatisch in- en uitschakelt wanneer het donker en weer licht wordt, waardoor je nooit meer zonder verlichting door een tunnel rijdt. Ook de knipperlichten zijn automatisch uitschakelend, waardoor je ook daar je niet meer druk om hoeft te maken. 



Volgens CFMoto ziet de 700CL-X Heritage er niet alleen verdomd kek uit, maar moet 'ie minstens zo lekker rijden. De engineers hebben veel aandacht aan de ergonomie besteed, om de juiste balans te vinden tussen optimaal comfort en performance, met een 800 mm zithoogte en een stuur dat boven de kroonplaat is geplaatst, voor een ontspannen zithouding met veel overzicht. 

De 700CL-X wordt aangedreven door een compleet nieuw ontwikkelde 793 cc DOHC paralleltwin met ride-by-wire en Bosch EFI benzine-injectie. CFMoto geeft de twin op voor een topvermogen van 75 pk bij 8.500 tpm en een maximum koppel van 68 Nm bij 6.500 tpm en dat is in combinatie met z'n rijklaargewicht van 196 kilo genoeg om lol mee te hebben op straat. Standaard is ook een slip-assist koppeling voorzien.

Wat de 700CL-X nog eens extra bijzonder maakt is dat 'ie standaard van twee rijmodi is voorzien, Eco en Sport, waarmee met een druk op een knop het karakter van de motor en de mate van tractiecontrole kan worden aangepast. Nu zijn rijmodi op zich niet bepaald nieuw in de motorbranche, maar wel in het prijsbewuste middensegment waar deze CFMoto zich op heeft gericht. 

Naast de twee rijmodi is de 700 CL-X ook nog eens van cruise control voorzien, wat in dit segment helemaal als bijzonder mag worden beschouwd. Verder wordt gesproken van Ignition Protection, Limp Mode en Rollover Sensor. 

Het eerste zorgt ervoor dat je alleen kunt starten wanneer 'ie in neutraal staat, of de koppeling hebt ingeknepen met de zijstandaard ingeklapt. Limp Mode zorgt ervoor dat in het geval dat een sensor er de brui aan geeft, het toerental wordt begrensd om je in staat te stellen een veilige plek op te zoeken, in plaats van plotsklaps stil te staan.

Tot slot de Rollover Sensor, een sensor die ervoor zorgt dat wanneer je onderuit gaat, de motor automatisch wordt uitgeschakeld. 



Wat rijwielgedeelte betreft is aan de voorkant een 41 mm KYB upside down voorvork gemonteerd die naar eigen geur en smaak is af te stellen (veervoorspanning op beide vorkpoten, ingaande demping links en uitgaande demping rechts). 

Het achterwiel wordt door middel van een centraal geplaatste monoshock afgeveerd, die qua veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar is. 

Beide wielen hebben 150 mm veerweg en dat is meer dan genoeg om ook nog eens een onverhard pad op je route mee te pikken. Met dank ook aan de Pirelli banden die qua profiel uitnodigen om van de geijkte paden af te wijken. 

De CFMoto 700XL-X komt in twee kleuren, Twilight Blue en Coal Grey. In eerste instantie wordt 'ie in China gelanceerd, Europa zal naar verwachting ergens zomer 2021 volgen. Prijzen zijn nog niet bekend.