Zoeken

BMW vernieuwt C 400 X en C 400 GT

30 maart 2021
Drie jaar na de lancering van twee premium scooters in het middensegment heeft BMW Motorrad de C 400 X en C 400 GT aan de Euro 5 emissienorm aangepast. En onder het motto 'nu we toch bezig zijn' de rest ook meteen onder de loep genomen.

En krachtige ééncilindermotor die nu voldoet aan emissienorm EU-5 dankzij E-gas, een nieuw motormanagement en een verbeterde centrifugaalkoppeling, dat zijn in een notendop de verschillen tussen de 2020 en 2021 300 cc ééncilinder die de C 400 X en GT aandrijft (we blijven ons afvragen waarom BMW een 300 cc scooter C 400 heeft genoemd, maar dat even terzijde). 

Net als voorheen levert de 300cc ééncilinder motor 34 pk vermogen bij 7.500 toeren per minuut en 35 Nm koppel bij 5.750 toeren per minuut. In dat opzicht is er dus geen verschil, maar de Duitsers hebben het blok echter wel efficiënter gemaakt. Nóg efficiënter, zoals ze 't zelf zeggen. 

De motor is voorzien van ride-by-wire elektrisch bediende gasklep, wat de Duitsers E-gas hebben genoemd, en een nieuw motormanagementsysteem. Andere verbeteringen zijn een gemodificeerde matrix en coating van de katalysator, een breedband-zuurstofsensor, aanpassingen aan de cilinderkop, een nieuwe sensor op de dynamo, een aangepaste kabelboom en een geoptimaliseerde regeling van het stationair toerental. In de luchtinlaat gaat de stationairtoerentalregeling via de bypass van de gasklep en een turbulentiesysteem.

De verbeteringen hebben zich volgens BMW vertaald naar een nog soepelere en gevoeligere respons op het gas en aan de verhoogde stabiliteit van het stationaire toerental. Ook de geoptimaliseerde centrifugaalkoppeling draagt bij aan de stabiele loop van de motor. De veerkracht is lichtjes toegenomen en het aangrijpen van de koppeling vindt plaats bij een iets hoger motortoerental. 

Dankzij de geringere toleranties varieert het toerental minder als de transmissie ontkoppelt en het vertraagd openen van de koppeling – zoals weleens optrad bij de voorganger – treedt niet meer op.



Ook de Automatic Stability Control (ASC) van de nieuwe BMW C 400 X en BMW C 400 GT is geoptimaliseerd. Anders dan de handmatige calibratie van voorheen – bijvoorbeeld bij het wisselen van de banden – heeft het nieuwe systeem automatische calibratie. Verder staat het systeem minder slip toe. Dat is tijdens het rijden merkbaar doordat de reacties preciezer en gevoeliger zijn – vooral op nat en glad wegdek. Uitschakelen van ASC schijnt om die reden ook niet meer nodig te zijn.

Ook de remmen van de nieuwe BMW C 400 X en BMW C 400 GT zijn vernieuwd. Dankzij de nieuwe remklauwen remmen de dubbele remschijven in het voorwiel stabieler en krachtiger, aldus BMW Motorrad. De slag van de remhendels – links voor de achterrem en rechts voor de voorrem – is beter op elkaar afgestemd voor een symmetrisch remgevoel.

De geoptimaliseerde verlichting van de bagageruimte onder de buddyseat (standaard 31 liter; 45 liter met Flexcase) verhoogt het comfort. De verlichting is nu niet meer opzij, maar bovenin gemonteerd voor betere belichting. Verder is de opbergruimte rechtsvoor van een 12-voltaansluiting voorzien en een USB-laadaansluiting.

De nieuwe BMW C 400 X en BMW C 400 GT behouden de unieke designtaal. Het moderne en toekomstgerichte uiterlijk past volledig in de designfilosofie van BMW Motorrad. De nieuwe BMW C 400 X en BMW C 400 GT zijn elk leverbaar in drie kleuren.

C 400 X, vanaf € 8.150,-:
Basiskleur Blackstorm metallic
Optioneel Granite Grey metallic (+ € 50,00)
Style Sport: Blackstorm metallic/Racingblue metallic mat, + € 200,00)
 
C 400 GT, vanaf € 9250,-:
Basiskleur Alpine White
Optioneel Kallisto Grey metallic (+ € 50,00)
Style Triple Black: Blackstorm metallic met matte striping (+ € 200,00)