Motorfreaks - BMW maakt prijzen K1600GT en K1600GTL bekend - BMW maakt prijzen K1600GT en K1600GTL bekend

Zoeken

BMW maakt prijzen K1600GT en K1600GTL bekend

17 februari 2011
BMW heeft de prijzen bekend gemaakt van de K1600GT en K1600GTL, het nieuwe vlaggenschip van de Duitsers in het toursegment. De GT uitvoering is vanaf € 23.250 leverbaar, terwijl de luxere GTL in de prijslijst staat voor € 25.500.

BMW_K1600GTL

De K1600GT(L) is hiermee de goedkoopste zescilinder toermotor op de Nederlandse markt. Volgens BMW heeft de K1600GT(L) alles in huis om een groot succes te gaan worden. Tijdens een eerste preview van twee dagen vorig jaar december werden al vijfhonderd belangstellenden ontvangen. Sindsdien zijn al meer dan 80 orders binnengekomen. De marktintroductie van de fiets is in maart, maar de nieuwe fietsen kunnen nu al besteld gaan worden.

Kloppend hart van de K1600 is het door BMW nieuw ontwikkelde zes-in-lijn motorblok, waarbij dankbaar gebruik werd gemaakt van de meer dan zeventig jaar ervaring die het merk met zescilinders in haar auto’s heeft. De zescilinder levert een vermogen van 160 pk, maar indrukwekkender is het koppel van 175 Nm waarvan 70% al vanaf 1.500 toeren beschikbaar is.

Compleet

De uitrusting van de BMW K 1600 GT en GTL is bijzonder compleet. Beide versies hebben een verwarmbaar zadel en dito handvatten, een boordcomputer, cruise control en xenonverlichting met automatische niveauregeling. Ook een deel-integraal ABS systeem is standaard. De GTL beschikt bovendien over een compleet audiosysteem met voorbereiding voor navigatie en met iPod-, USB- en Bluetooth-aansluiting. De in hoogte verstelbare kuipruit heeft op dit model bovendien een anti-diefstalstand waarbij het windscherm het audiosysteem en eventueel het navigatiesysteem vergrendelt.


Optioneel leverbaar is onder andere de adaptieve bochtverlichting. Dit systeem laat de xenonkoplamp ‘meeleunen’ in de bocht voor een zo goed mogelijke verlichting onder alle omstandigheden. Bovendien is er de mogelijkheid om de motor te voorzien van LED-verlichting. Ook kun je kiezen voor Dynamic Traction Control (DTC), waarmee de dynamiek en het karakter van de machine ingesteld kan worden in de standen ‘Rain’, ‘Road’ en ‘Dynamic’. Daarnaast zijn beide versies leverbaar met Electronic Suspension Adjustment (ESA II), om vering en schokdemping aan te passen aan de belasting en de condities op de weg.


Met de nieuwe Multi-Controller kunnen vrijwel alle voorzieningen op de motor bediend worden. Deze knop is afgeleid van het bekende iDrive-systeem in de BMW auto’s. Deze controller wordt aangevuld door een volledig TFT-kleurendisplay waarop de instellingen van de motorfiets af te lezen zijn.


Vanaf half maart zullen de motorfietsen te bewonderen zijn in de showroom, de introductie van de fiets vindt komende week plaats in Zuid-Afrika. Een eerste test van de K1600GT(L) zal niet veel later op motorfreaks te lezen zijn.