Motorfreaks - BMW HP4: overtreffende trap van de S1000RR - BMW HP4: overtreffende trap van de S1000RR

Zoeken

BMW HP4: overtreffende trap van de S1000RR

27 juli 2012
Nog geen week nadat de fiets via de Spaanse media op het wereldwijde web was uitgelekt heeft BMW officieel het doek gelicht van de HP4, een sportieve versie van de S1000RR. Met de lancering van de HP4 zet BMW de traditie van High Performance machines voort die in 2005 met de komst van de HP2 Enduro werd ingezet.

BMW_HP4_05

Na de HP2 Enduro, HP2 Megamoto en HP2 Sport is de HP4 de eerste viercilinder in de BMW HP familie. De BMW HP machines staan volgens de fabrikant voor fietsen van BMW_HP4_07BMW_HP4_08
BMW_HP4_04
hoogstaand niveau, waarbij alleen de beste materialen zijn toegepast en tot in het kleinste detail zijn afgewogen.Met als resultaat exclusieve machines die optimaal voor hun toepassingsgebied zijn voorbereid. Waar begin deze week bij onze eerste berichtgeving het deels nog gissen was naar de specificaties van de HP4 heeft BMW dat nu wereldkundig gemaakt.

De HP4 is zoals gezegd dus een High Performance variant op de al niet te misselijke S1000RR. Om te beginnen het motorblok, dat bij de HP4 nog steeds over hetzelfde maximum vermogen van 193 pk bij 13.000 en maximale koppel van 112 Nm bij 9.750 toeren per minuut heeft, maar waarbij het koppel in het gebied tussen 6.000 en 9.750 toeren aanzienlijk hoger moet zijn. Het sterkere koppel komt grotendeels voor rekening van het nieuwe Akrapovic uitlaatsysteem, dat geheel uit titanium is vervaardigd en daarmee maar liefst 4,5 kilo lichter is dan de standaard kachelpijp.

BMW_HP4_01

Voor wat betreft het motormanagement heeft de HP4 nog steeds de 4 verschillende moppigs (Rain, Sport, Race en Slick), maar liggen de verschillen op een ander niveau. Zo heeft de HP4 ook in Rain de beschikking over het volle vermogen, maar heeft de feit in het gebied tussen de 2.500 en 8.000 toeren en soepelere BMW_HP4_09BMW_HP4_10BMW_HP4_03afgifte en koppelkromme. De Gasreactie is volgens BMW in alle vier de settings identiek, waardoor het gevoel hetzelfde blijft wat ideaal is voor op het circuit. Verder is in de Slick modus het DTC traction control nu verfijnd worden afgesteld, is een Launch Control functie geïmplementeerd en is de wheelie detectie verfijnd.

Naast het verbeterde - en duidelijk meer circuit georiënteerde - motorblok is ook het rijwielgedeelte van de HP4 sterk verbeterd ten opzichte van de RR. Om de wegligging te verbeteren heeft BMW DDC (Dynamic Damping Control) toegepast, wat volgens de Duitsers een wereldprimeur is in motorland. In tegenstelling tot de elektronische vering die Ducati bij de Panigale heeft toegepast is het DDC een dynamische aanpassing van de demping, in de volksmond ook wel actieve vering genoemd. Sensoren houden de veerbeweging bij en passen hier de dempingen-cartridges op af.

BMW_HP4_02

Naast DDC is de HP4 voorzien van een nieuw Race-ABS, dat qua specificatie identiek is aan het systeem wat BMW in het IDM heeft toegepast. De Brembo monoblocs in combinatie met de 9-punts opgehangen BMW_HP4_11zwevende remschijven moeten daardoor voor een nog betere ankering zorgdragen. De nieuwe zevenspaaks wielen zijn uit gesmeed aluminium vervaardigd, waarmee 2,4 kilo aan gewicht is bespaard. Het achterwiel biedt nu ruimte voor de 200/55 ZR 17 brede achterband.

De BMW HP4 wordt opgegeven voor een rijklaargewicht van 199 kilo en is daarmee volgens de Duitsers de lichtste 1000cc viercilinder supersport, wat best indrukwekkend klinkt zolang je de 190,5 kilo rijklare Panigale even buiten beschouwing laat. Hoeveel de HP4 moet gaan kosten is nog niet bekend, de motor is vanaf 1 december bij de dealer te bezichtigen.