Zoeken

BMW F 850 GS Adventure: middenklasse alleskunner

7 november 2018
Bij de 800 moest er wat jaartjes worden gewacht voordat er een Adventure uitvoering kwam, maar bij de 850 is het nu een stuk sneller gegaan. Na de presentatie van de F 750 GS en F 850 GS begin dit jaar in Malaga heeft BMW het aanbod in dit segment nu met de nieuwe F 850 GS Adventure verder uitgebreid.

 

Het kenmerkende karakter van de F 850 GS gecombineerd met geoptimaliseerde offroad prestaties en verbeterde kwaliteiten voor de lange afstand, dat is volgens BMW in een notendop de op de EICMA in Milaan gepresenteerde F 850 GS Adventure, die de F 800 GS Adventure opvolgt. Een motor voor avontuurlijke lange afstandsreizigers die het niet-geasfalteerde niet schuwen. Inderdaad, net als de R 1250 GS Adventure, maar dan in het middensegment.

Motorisch is de F 850 GS Adventure identiek aan de gewone 850 GS. De 853cc paralleltwin wordt opgegeven voor een topvermogen van 95 pk bij 8.250 toeren en een koppel van 92 Nm bij 6.250 toeren per minuut. Door toepassing van een krukas met 90° verzette krultappen en een ontstekingsinterval van 270/540 graden is een aantrekkelijk geluid ontstaan dat totaal anders is dan het oude '800' blok. 

Twee tegengesteld roterende balansassen moeten trillingen elimineren, de koppeling is slip-assist voor een lichte bediening en te voorkomen dat het achterwiel bij te rap terugschakelen gaat stuiteren en schakelen gaat via een zesbak waarvan de uitgaande as nu aan de linkerzijde zit. Waarom de ketting bij de 800 aan de rechterzijde was geplaatst is ons altijd een raadsel geweest, maar dat terzijde. 



Net als de standaard GS is ook deze GS Adventure standaard uitgerust met de twee rijmodi Rain en Road, voor de Rijmodi Pro en de afzonderlijke rijmodi Dynamic, Enduro en Enduro Pro moet extra worden afgetikt. De GS Adventure is verder standaard met ABS en ASC (Automatic Stability Control) uitgerust, wil je d'r ook nog Dynamic Traction Control en ABS Pro bij, dan zal je opnieuw wat dieper in de buidel moeten tasten. 

Het rijwielgedeelte van de F 850 GS Adventure bestaat uit een vakwerk buisframe, waar het blok als dragend geheel in is gemonteerd. De 23 liter benzinetank is ten opzichte van de 800 GS Adventure verplaatst van onder het zadel naar de klassieke positie boven het motorblok, zeg maar tussen zadel en balhoofd in. Dat heeft opbergruimte onder het zadel opgeleverd, daarnaast moet het ook een verbetering van het zwaartepunt hebben opgeleverd. BMW claimt trouwens dat je met de 23 liter benzinetank minstens 550 kilometer ver komt, dus dat moesten we volgend jaar maar eens goed testen. Iemand een bestemming in gedachte?

Het nieuwe, robuuste ontwerp benadrukt het avontuurlijke wereldreiskarakter van de BMW F 850 GS Adventure. Het grotere, in twee standen verstelbare windscherm en handkappen zorgen voor een betere bescherming tegen de elementen. Brede enduro-voetsteunen, een verstelbare schakelpedaal en voetrem, valbeugels en een roestvrijstalen bagagerek maken de standaarduitrusting van de fiets compleet. Behalve de standaardversie is de F 850 GS Adventure ook verkrijgbaar in de stijlvarianten ‘Exclusive’ en ‘Rallye’.