BMW Concept R18: traditie en toekomst van BMW samengesmolten
Met de Concept R18 keert BMW Motorrad terug naar de essentie, maar dan met een moderne twist. BMW omschrijft de R18 zelf als de essentie van een dikke BMW klassieker naar de moderne tijd gebracht, een moderne twist gegeven aan een historisch motorontwerp en een innemend alternatief voor een tijd die in toenemende mate wordt gekarakteriseerd door snelle technologische veranderingen. BMW Motorrad grote baas Dr. Markus Schramm omschrijft het design als volgt: "Met deze droomfiets presenteert BMW Motorrad haar eigen versie van een emotioneel en authentiek aanbod voor het Cruiser segment."
De Concept R18 laat zien hoe een Boxermotor uit de jaren '60 er anno 2019 uit zou kunnen zien als een Custom pur sang, gecombineerd met alle klassieke design iconen van het Duitse motormerk. "De Concept R18 staat voor mij voor waar het bij motorrijden eigenlijk allemaal om draait," legt Edgar Heinrich, hoofd van BMW Motorrad Design uit. "Het draait allemaal om voelen in plaats van denken, en techniek niet gebruiken voor zelfpromotie, maar in plaats daarvan je eigen fantasie de ruimte te laten. Dit concept maakt iets in je los - je wilt er gewoon op gaan zitten en mee wegrijden. En wanneer je afstapt zet je 'm niet gewoon in de garage en loopt weg - maar kijkt nog een keer om en geeft 'm een goedkeurende blik."
Kloppend hart van de Concept R18 is, zoals in ons eerdere artikel over BMWs ophanden zijnde nieuwe Cruisers al voorspeld, een compleet nieuw ontworpen 1800cc Boxertwin, waarvan het uiterlijk doet denken aan de boxermotoren zoals door BMW tot het eind van de jaren '60 van de vorige eeuw werden gebruikt. Het blok en de transmissie zijn gemaakt van glasparel gestraald aluminium, ideaal voor Custom bouwers om met de hand te polijsten. De Solex dubbele carburateur is gelijk aan die door BMW in 2002 is toegepast.
De cardanaandrijving is zo open als mogelijk gemaakt, om die klassieke en minimalistische looks te onderstrepen. Het minimalisme is ook terug te vinden in de elektronica, die tot het strikt noodzakelijke is beperkt: verlichting en een starter. Voor zover mogelijk is alle bekabeling ook uit het zicht weggewerkt. Ook de kleur is klassiek: zwart met een vleugje wit, precies de kleuren waaruit je een halve eeuw geleden de keuze had.