Zoeken

BMW CE 04: nieuwe stap in strategie elektrische mobiliteit

7 juli 2021
Een jaar na de presentatie van het prototype heeft BMW Motorrad de CE 04 elektrische motorscooter officieel gelanceerd. De nieuwe BMW CE 04 is een nieuwe stap in de BMW Motorrad strategie voor elektrische, stedelijke mobiliteit.

Het begon met de BMW Motorrad Concept Link in 2017, gevolgd door de bijna productieklare BMW Motorrad Definition CE 04 uit 2020. De BMW CE 04 is het volgende hoofdstuk voor stedelijke mobiliteit op twee wielen. Met zijn elektrische aandrijving, toekomstgerichte design en innovatieve connectiviteitsfuncties brengt deze scooter vervoer en communicatie samen.

Florian Römhild, Project Manager BMW CE 04:
“De nieuwe BMW CE 04 is een logische voortzetting van de elektromobiliteitsstrategie van BMW Motorrad, maar met een nieuwe invulling. In stedelijke omgevingen is hij in zijn element. Hij zet er de nieuwe maatstaf, zowel op gebied van technologie als stijl.”

Kloppend hart van de CE 04 is een elektromotor met permanente magneten, die in een frame tussen de accu en het achterwiel is geplaatst - een opstelling die in basis gelijk is aan de aandrijflijn van de 225xe Active Tourer. De kennis en ervaring van BMW met geëlektrificeerde auto’s is dan ook toegepast bij de ontwikkeling van de BMW CE 04.

BMW Motorrad heeft de aandrijflijn wel op de toepassing in een motorscooter aangepast, intensieve tests zijn uitgevoerd om tot een specifiek soort recuperatie te komen in alle rijmodi. Dit hoeft trouwens niet handmatig te worden geactiveerd, de CE 04 regelt dit zelf en activeert het systeem wanneer dit mogelijk is.

BMW claimt dat de CE 04 in die zin rijdt zoals een scooter met verbrandingsmotor. Bijzonder handig is de achteruitrijhulp, die de BMW CE 04 op wandeltempo achteruit laat rijden om zo het manoeuvreren makkelijker te maken.

De elektromotor heeft een piekvermogen van 42 pk bij 4.900 tpm (het nominale vermogen is 20 pk) en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 120 km/u, maar veel interessanter is het maximale koppel van 62 Nm dat over het hele boerengebied beschikbaar is. Naast de standaard versie heeft BMW ook een versie waarvan het blok een nominaal vermogen van 15 pk heeft, die daarmee geschikt is voor het A1 rijbewijs. 



Ivana Cujic, Project Manager Connected Rider Equipment BMW Motorrad
“Een bijzondere highlight is voor mij de Tokyo parka! Met een casual stijl en individueel afstelbare gekleurde LED lichtstrips verhoogt hij de zichtbaarheid, terwijl geïntegreerde protectors extra bescherming bieden. De parka heeft een goede pasvorm – zowel tijdens het rijden op de scooter als lopend door de stad.”

De BMW CE 04 is voorzien van een 147,6 volt lithium-ion accu, die net als bij de BMW iX en BMW i4 is geproduceerd met groene energie. De lithium-ion accu wordt opgeladen via de geïntegreerde lader, gekoppeld aan een huishoudelijk stopcontact, een Wallbox of een openbaar laadstation. 

Een lege accu is in principe in 4 uur en 20 minuten weer opgeladen. Met behulp van de optionele snellader met een laadvermogen van maximaal 6,9 kW (2,3 kW is standaard) duurt het opladen nog maar 1 uur en 40 minuten. Opladen van 20 tot 80 procent duurt met de optionele snellader slechts 45 minuten. Een laadkabel met een capaciteit van 2,3 kW wordt standaard met de BMW CE 04 meegeleverd.

Voor het snelladen aan een Wallbox thuis of openbaar laadstation is een krachtiger laadkabel nodig. Net als bij BMW automodellen zijn er ook voor de BMW CE 04 oplossingen van BMW Charging beschikbaar. Verschillende laadprogramma’s voor thuis, onderweg of op het werk opladen zorgen voor maximale flexibiliteit.

Om ervoor te zorgen dat de accu ook goed presteert onder warme omstandigheden, wordt de accu gekoeld via een koelplaat met koelvinnen onder de scooter. Dit zorgt voor precies de juiste mate van koeling, zonder dat de accu te koud wordt onder koude omstandigheden. Zo levert de accu onder alle omstandigheden optimale prestaties.



De tractiecontrole voor de nieuwe CE 04 is volgens BMW vergelijkbaar met het Automatic Stability Control van BMW motorfietsen met verbrandingsmotor. ASC beperkt het motorkoppel om het doorslippen van het achterwiel te voorkomen, zowel tijdens het rijden als bij het accelereren vanuit stilstand. Het optioneel leverbare Dynamic Traction Control (DTC) zorgt voor nog meer veiligheid en maakt onder meer veilige acceleratie onder een hellingshoek mogelijk.

Bij de ontwikkeling van de BMW CE 04 hechtte BMW Motorrad groot belang aan het bieden van verschillende mogelijkheden voor de berijder, met een keuze uit maximale efficiëntie en maximaal rijplezier. Daarom is de nieuwe BMW EC 04 standaard voorzien van drie rijmodi: ECO, Rain en Road. Optioneel is een aanvullende rijmodus Dynamic leverbaar voor nog snellere acceleraties.

ECO modus zorgt voor een maximale actieradius dankzij onder meer maximale recuperatie en beperkte acceleratie. In Rain modus zijn zowel de recuperatie als acceleratie beperkt voor maximale grip op de gladdere ondergrond. In Road modus is het volle vermogen beschikbaar. De standaard actieradius is in deze modus nog steeds haalbaar. 

In de optionele Dynamic modus wordt het volle vermogen gecombineerd met intense recuperatie, wat zorgt voor een zeer dynamisch rijgedrag waarmee de BMW EC 04 zijn sportieve kant laat zien.

Edgar Heinrich, Head of Design BMW Motorrad:
“De nieuwe BMW CE 04 legt een link tussen de analoge en digitale wereld van de gebruiker. Het is zowel een vervoers- als communicatiemiddel voor de stedelijke forens. Met het toekomstgerichte design en de innovaties daaronder schrijft hij nieuwe regels voor het scootersegment.”


Het rijwielgedeelte van de CE 04 bestaat uit een stalen buisframe met aan de voorzijde een 35 mm telescoop voorvork en een enkelzijdige swingarm achter waarvan de demping wordt verzorgd door een direct aangestuurde en volledig afgedekte schokdemper. Zowel voor als achter is een 15" wiel gemonteerd, met 120/70 voorband en 160/60 achterband.

Volgens BMW zijn de afmetingen gelijk aan een conventionele scooter met verbrandingsmotor, met een wielbasis van 1.675 mm, balhoofdshoek van 26,5° en een naloop van 120 mm. Voor zijn dubbele 265 mm schijven met 4-zuiger remklauwen voorzien, achter een enkele 265 mm schijf met eenzuiger remklauw. ABS is standaard, bochten-ABS optioneel.

De nieuwe CE 04 is standaard voorzien van een 10,25 inch TFT kleurenscherm met geïntegreerde connectiviteit en kaartnavigatie dat we al kennen van de nieuwe R 250 RT. Het scherm heeft een zeer scherpe weergave en de splitscreen modus maakt het mogelijk om meerdere functies tegelijk te tonen, waaronder een routenavigatie. 

De bediening verloopt via de standaard Multicontroller. Belangrijke informatie is altijd zichtbaar, zoals de snelheid, accustatus en de energiestromen. Het scherm is voorzien van een gehard en daarmee zeer robuust glazen oppervlak. Bovendien is het voorzien van een anti-reflecterend oppervlak en zorgt een coating voor bescherming tegen vingerafdrukken, vuil en krassen.

Uiteraard is het mogelijk om de smartphone met de nieuwe CE 04 te koppelen voor telefoniefuncties. De smartphone is veilig op te bergen in een spatwaterdicht en geventileerd opbergvak met USB-C poort. Dit vak wordt samen met de centrale vergrendeling automatisch afgesloten en door de smartphone in de houder te plaatsen blijft deze tijdens de rit op zijn plaats.