Zoeken

BMW 2023 M 1000 RR: dezelfde 212 pk, betere aerodynamica

12 oktober 2022
In navolging van de recent al aangekondigde S 1000 RR heeft BMW ook de twee jaar geleden gelanceerde M 1000 RR, het basismodel van het wereldwijde raceprogramma van BMW Motorrad, voor modeljaar 2023 vernieuwd.

De doorontwikkelde M 1000 RR, kortweg M RR, is voor BMW Motorrad een nieuwe mijlpaal als het gaat om homologatie van superbikes voor het World Superbike Championship. Dankzij doelgerichte aerodynamische aanpassingen is de luchtweerstand verlaagd voor nog meer stabiliteit en een hogere topsnelheid van 314 km/h.

Christian Gonschor, Project Management M 1000 RR:
"We hebben met de nieuwe M RR een staaltje engineering van de bovenste plank afgeleverd en dan met name op het vlak van aerodynamische ontwikkeling, dankzij onze constante ambitie, totale passie en technische finesse. Door ontelbare uren testwerk in de windtunnel en op de weg hebben we de topsnelheid aanzienlijk kunnen verhogen bij onveranderd motorvermogen. Tegelijk is de downforce significant toegenomen, ook met de motor schuin hangend in bochten. Ons ontwikkelingswerk zal beloond worden met racesuccessen."


Het grote nieuws van de 2023 M 1000 RR zit 'm dus niet in het onderhuidse, maar in verbeterde aerodynamica die ervoor moet hebben gezorgd dat het potentieel is toegenomen. Met name de nieuwe gestroomlijnde kuip, gemaakt van zichtbaar carbon, en het hogere windscherm moeten voor een geoptimaliseerde luchtstroom rond de rijder en daarmee dus ook een hogere topsnelheid hebben gezorgd. 

Trouwens niet alleen de kuip, maar ook de ophangbeugeltjes van de panelen zijn voor het eerst gemaakt van het lichte edoch uiterst sterke koolstofvezel. BMW Motorrad claimt dat de aerodynamische aanpassingen in een toename van topsnelheid van 306 km/u naar 314 km/u hebben geresulteerd. Tegelijk moet je merkbaar minder winddruk op je lijf ervaren. 

Naast de stroomlijn heeft BMW Motorrad ook de M winglets helemaal herzien. Die genereren volgens BMW nu significant meer downforce – zowel rechtuit als in bochten. De berijder ervaart meer voorwielgrip, zodat die met meer vertrouwen platter en sneller bochten zal nemen en minder neiging tot een wheelie zal ervaren bij het accelereren.

Ook rondom het voorwiel is de aerodynamica verbeterd. Hier zien we voor het eerst in de historie van BMW Motorrad airducts voor het koelen van de remmen. Ze zijn gemaakt van carbon. Deze Brake Ducts zijn geïntegreerd in de langs de voorvork doorgetrokken panelen van het voorspatbord die tevens zorgen voor een verbeterde luchtstroming rond de vorkpoten en remklauwen. 

De M Aero Wheel Covers, die ook zijn gemaakt van zichtbaar carbon, verlagen de luchtweerstand nog verder – met name bij snelheden boven de 250 km/h. De M Aero Wheel Covers zijn voorbehouden aan de M RR M Competition. Bij de nieuwe M RR vallen de M carbonwielen op door een nieuwe doorzichtige lakcoating. Velglint in M Design onderstreept het hoogwaardige technische karakter en de race-aspiraties van de M RR. Optioneel is de M RR te bestellen met wielen van gesmeed aluminium.

Wat de prestaties van de eenliter vier-in-lijn betreft zijn er geen verschillen te ontdekken met z'n voorganger, ook de 2023 heeft een topvermogen van 212 pk Bij 14.500 tpm en een maximumkoppel van 113 Nm bij 11.000 tpm, met BMW ShiftCam technologie voor variabele kleptiming en -lift.

De 2023 M 1000 RR is leverbaar in w versies: de M RR en M RR M Competition. De Nederlandse vanafprijs van de M 1000 RR is € 39.800 en de motorfiets zal beschikbaar zijn vanaf het tweede kwartaal van 2023.