Zoeken

Bar-Design Honda VT750 Scrambler

5 april 2010

We moeten er wel dik veertig jaar voor terug in de tijd gaan, maar ooit had Honda met de scrambler een populair model in huis. Italiaans industrieel ontwerper Luca Bar transformeerde de fiets naar 2010 begrippen.

Honda_Scrambler_2010.jpg

We schrijven het jaar 1962 als Honda de wereld verrast met de CL72 Scrambler, een 247cc paralleltwin met een vermogen van 24 pk bij 9.000 toeren. De motor had een 19" voorwiel en hoog gemonteerde uitlaten, wat 'm geschikt maakte voor het rijden op zowel verharde als onverharde wegen.

In 1968 introduceerde Honda de 350 Scrambler, waarbij het vermogen van de 326cc tweecilinder steeg naar 33 pk bij 9.500 toeren en de fiets destijds de mijlpaal van 100 mijl per uur wist te doorbreken.

De motor werd datzelfde jaar ook in een 444cc grote CL450 uitvoering op de markt gebracht, waarbij het vermogen was gestegen naar 43 pk bij 9.650 toeren, meer dan 100 pk per liter! In 1974 rolde de laatste Scrambler bij Honda van de band.

Met de huidige trend van oude modellen in een nieuwe jas zou een motor als deze door Bar ontworpen VT750 Scrambler zondermeer geen verkeerd figuut slaan. Bar had al eerdere studies voor Moto Guzzi en Ducati gedaan, maar de Honda was iets compleet nieuws en anders. Met het eerste beeld van de Shadow RS dacht de Italiaan dat dát model een goed uitgangspunt zou kunnen zijn voor iets klassieks dat meer zou zijn dan een goedkope 883 copycat cruiser.

Om het model productietechnisch interessant te maken werd Honda's nieuwe cruiser zo min mogelijk aangepast, om de ontwikkelings- en productiekosten in de hand te houden. Een nieuw zadel, een nieuw sparbord en nieuwe banden waren voldoende om de motor een echte retrolook mee te geven.

Wat ons betreft mogen ze bij Honda dit concept direct in productie nemen.