Zoeken

Aprilia vraagt patent aan voor driewiel motorfiets

29 september 2020
In navolging van Yamaha lijkt ook Aprilia te werken aan een driewiel motorfiets. De Italianen hebben patent aangevraagd voor een "Leaning Multi Wheel" motor à la de NIKEN.

 

Als je naar de verkoopcijfers van de NIKEN kijkt zou je je terecht kunnen afvragen waarom je überhaupt zou investeren in een driewiel motorfiets. De verkoopcijfers stellen echt niets voor en bovendien hebben de driewiel motorscooters al aangetoond dat de doelgroep hiervoor niet de motorrijder, maar automobilist zonder motorrijbewijs is die de driewielscooter voor het forenzen gebruikt, om niet in de file te staan.

Bij Aprilia hebben ze ogenschijnlijk een andere mening, getuige de patenttekeningen die zijn ingediend van een driewiel motorfiets. Volgens onze Britse collega's van Visordown, die de tekeningen hebben onderschept, is Aprilia's driewieler afgeleid van de Mana 850, en dat zou weer wél een logische keuze zijn. 



Lang voor Honda's NC familie had Aprilia met de Mana 850 al een motorfiets met semi-automatische transmissie, met dat verschil dat de Mana 850 een scootertransmissie met elektronische versnellingen had, net als de Suzuki Burgman 650. In feite was de Mana 850 dan ook een scooter, maar dan verpakt als motorfiets. 

Aprilia claimde destijds dat de Mana 850 het beste van beide werelden was - de stuureigenschappen van een motorfiets met de comfortabele aandrijving van een scooter, en vanuit dat oogpunt bezien zou een driewiel Mana 850 toch wel eens een verdomd slimme zet kunnen zijn. Mits ze natuurlijk de spoorbreedte op 460 mm zetten, want dat is de minimale maat om conform de oude rijbewijsrichtlijn de driewieler met het B-rijbewijs te mogen rijden. 



Bron: Visordown