Aprilia Tuono V4 X: 221 pk bij 166 kg
Na het succes van de Aprilia RSV4 X, de speciale versie van Noale's eenliter Supersport die de geschiedenisboeken in is gegaan als een van de krachtigste, lichtste en in een oplage van 10 stuks meest exclusieve motoren ooit, heeft Aprilia wederom een buitengewone V4 project opgezet en presenteert de overtreffende trap van de Tuono V4: Tuono V4 X.
Tuono V4 X maakt deel uit van het Factory Works-programma van Aprilia Racing en is ontwikkeld op basis van het testwerk van Lorenzo Savadori. “Het is de leukste fiets die ik ooit heb gereden", zegt de Aprilia testrijder. "De mix tussen comfort en prestatie is naar mijn mening uniek. De te gekke motor kan ook erg beheersbaar zijn, zowel voor experts als voor amateurs, en het aerodynamische pakket biedt ongelooflijke stabiliteit voor een Naked. Ik denk dat de Tuono V4 X weer een nieuw segment heeft gecreëerd.”
Tijdens de shoot mocht niet alleen Savadori komen opdraven, maar ook MotoGP coureur Aleix Espargaro, die eveneens superenthousiast was. “De Tuono V4 X is ruimtelijk. Ik had nog nooit een fiets met een hoog stuur op de baan geprobeerd en ik was verrast door het gevoel van stabiliteit", zei de Aprilia MotoGP coureur. "De motor is gek, zonder dat het rijwielgedeelte in de stress raakt. Integendeel: de rijpositie en elektronica maken het ontzettend leuk. Je kunt er netjes mee rijden, maar je kunt hem ook helemaal dwars zetten. Ze is een pure sportvrouw met een misdadige kant!"
De ervaring van de Noale Racing Department in de MotoGP heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de Aprilia Tuono V4 X, maar je hoeft er geen neus voor te hebben om dat direct te zien: het neusje van de Tuono V4 X is rechtstreeks overgenomen van de RS-GP MotoGP racer. Volgens Aprilia vergroot de aerodynamische vleugel de stabiliteit bij hoge snelheden en in de kritieke fasen van remmen en vol op het gas gaan.
Aprilia had als doel om van deze speciale Tuono een racefiets met breed stuur exclusief voor het circuit te maken, wat is bereikt door zo'n beetje alles wat overbodig is te verwijderen en verder alles wat lichter kan lichter te maken, met als resultaat dat de weegschaal nu bij 166 kilo stopt. Droog, dat wel, maar dat maakt 't niet veel minder indrukwekkend: tel daar pak 'm beet 20 kilo aan vloeistoffen bij en je praat over 186 kilo met volle tank.
De complete 'kuip' is gemaakt van carbon en gespoten in nieuwe speciale "Bol d'Or" graphics, geïnspireerd door de Aprilia RSV 1000 R fabrieksracer die in 2006 deelnam aan die legendarische Endurance race (die toen niet op het circuit van Paul Ricard, maar Magny Cours werd verreden).
De tank heeft dezelfde vorm als het origineel - maar dan lichter, terwijl de standaard elektronica is vereenvoudigd. De originele armaturen hebben het veld geruimd voor de welbekende knoppen waarmee in het WK Superbike wordt geracet. Zo'n beetje alles wat uit massief aluminium kon worden gemaakt is uit dat materiaal gemaakt: rem- en koppelingshendels, protectiebeugels aan het stuur, rem- en schakelpedaal, verstelbare voetsteunen, beschermbeugels voor het carter, tankdop. Moeten we nog doorgaan?
De motor is afgeleid van de V4 die Aprilia met succes in de RSV4 1100 Factory heeft toegepast. Het Akrapovic-uitlaatsysteem heeft titanium bochten en een carbon einddemper, terwijl het luchtfilter een Sprint filterelement is: het is het luchtfilter met de hoogste doorlaatbaarheid dat op de markt verkrijgbaar is (en is ook waterdicht), hetzelfde als door Aprilia Racing wordt gebruikt in de MotoGP.
Elektronica wordt geregeld door een ECU met IMU, die compleet nieuw is ontwikkeld door Aprilia Racing. De rijmodi zijn allemaal "vol vermogen" en geoptimaliseerd voor het race-uitlaatsysteem. De niveaus van motorrem, tractiecontrole en anti-wheelie zijn specifiek ontworpen voor gebruik op het circuit.
De elektronische versnellingsbak is standaard, ook ondersteund bij het terugschakelen, en het opnieuw geprogrammeerde kleuren-TFT-instrumentarium met weergave van rondetijden via een geïntegreerde GPS-sensor. Net als de RVS4 X heeft ook de Tuono V4 X een gewijzigd schakelpatroon met alles naar beneden en de neutraal boven de eerste versnelling (en dus niet tussen 1 en 2).
Aprilia geeft de Tuono V4 X op voor een topvermogen van 221 pk, waar het V4 1100 standaar een topvermogen van 217 pk heeft. Om dat veilig over het circuit te kunnen jagen heeft Aprilia geavanceerde Öhlins Smart EC 2.0 semi-actieve vering voorzien. De Brembo remmen zijn direct overgenomen uit de racerij, met GP4-MS Monobloc remklauwen in combinatie met stalen schijven met T-Drive technologie en een 19x16 radiale pomp.
Elk van de Aprilia Tuono V4 X-modellen, geprijsd op € 34.900, kan al exclusief online worden geboekt via de Aprilia-website. Kopers krijgen de mogelijkheid om hun model rechtstreeks bij Aprilia Racing op te halen, met een exclusief gelijktijdig bezoek aan de race-afdeling van Noale.