Zoeken

Aprilia Tuono 660 Factory: ultieme 660 Naked

23 november 2021
Na de lancering van de Tuono 660 begin dit jaar was het niet zozeer de vraag of, maar wanneer daar een Factory uitvoering aan toe zou worden gevoegd. De op de EICMA in Milaan onthulde Tuono 660 Factory heeft volgens Aprilia dezelfde sleutelwaardes als Tuono V4 Factory voor wat uitrusting en performance betreft.

Lichter, sterker en voorzien van uitgebreidere elektronica, dat is de nieuwe Tuono 660 Factory in een notendop. De Factory versies zijn bij Aprilia altijd al de vlaggenschepen van de familie geweest en dat is deze Tuono 660 Factory niet anders. 

Te beginnen bij het blok, dat er nu 100 pk bij 10.500 tpm uithoest en dat zijn zeggen en schrijven 5 paardenkrachten meer dan de standaard versie. Dat heeft wel als bijkomend nadeel dat 'ie niet op het A2 rijbewijs kan worden aangepast. 

Het maximumkoppel is met 67 Nm bij 8.500 tpm daarentegen gelijk gebleven en Aprilia benadrukt nog even dat vanaf 4.000 tpm al 80% van dat maximum koppel beschikbaar is, 90% vanaf 6.250 tpm. Een 6-assige IMU is standaard en regelt de APRC, die uit ATC (Aprilia Traction Control), AWC (Aprilia Wheelie Control), ACC (Aprilia Cruise Control en nu ook AQS (Aprilia Quick Shift) bestaat. 

Wat elektronische gadgets zijn we d'r nog niet, het pretpakket bestaat verder uit AEB (Aprilia Engine Brake), het instelbare elektronische systeem dat de motorrem reguleert wanneer je gasdicht terugschakelt, AEM (Aprilia Engine Map) voor de gasrespons. Tot slot profiteert de Tuono 660 Factory ook van instelbaar bochten-ABS. 



Net als bij de gewone Tuono 660 heb je de keuze uit vijf instelbare rijmodi, drie voor op straat en twee voor op het circuit. Het enige wat je volgens Aprilia hoeft te doen is die rijmodus kiezen die het best bij je rijstijl past en klaar is kees. Uiteraard is 't ook nog eens allemaal naar eigen geur en smaak in te stellen.

Dankzij de 6-assige IMU heeft Aprilia nu ook een 'Bending Lights' functie kunnen activeren, wat in het cluster aan LED-verlichting is ingebouwd en in de volksmond bochten-verlichting wordt genoemd. Tot slot heeft Aprilia een lichte lithium accu gemonteerd, waardoor het rijklaargewicht nu 2 kilo minder is.

De Tuono 660 Factory is verder herkenbaar aan de agressieve en sportieve Factory Dark-graphics en de aanwezigheid van een afdekkap voor de duozit, gespoten in zwart en rood en standaard geleverd samen met de duozit en duo-voetsteunen. Deze zijn, net als die van de berijder, dezelfde als die van de Aprilia RS 660 maar dan lichter.