Motorfreaks - Aprilia SRV850 maxi-scooter krijgt ABS en ATC - Aprilia SRV850 maxi-scooter krijgt ABS en ATC

Zoeken

Aprilia SRV850 maxi-scooter krijgt ABS en ATC

21 juni 2012
De über-scooter is nog maar koud op de markt, of moederbedrijf Piaggio heeft al aangekondigd een nieuwe versie in productie te gaan nemen. De Aprilia SRV850, voorheen beter bekend als Gilera GP800, zal namelijk in navolging van de Piaggio X10 van het gecombineerde ABS/ATC worden voorzien.

Aprilia_SRV850_ATC_1

Voor diegenen die het even gemist hadden, moederbedrijf Piaggio besloot vorig jaar de stekker uit de Gilera GP800 te trekken en het model over te hevelen naar Aprilia, waar het volgens Piaggio beter tot z'n recht zou komen. Per slot van rekening is Aprilia een sportief merk, met motoren als de RSV4 en Tuono V4, wat naadloos aansluit bij een 77 pk sterke 850cc motorscooter als de GP800, die onder de vlag van Aprilia RSV850 werd genoemd.

Om de scooter een kenmerkend Aprilia gezicht te geven werd de vormgeving op de schop gegooid, en kreeg de RSV850 de herkenbare drie naast elkaar geplaatste koplampen en werd ook het kontje flink vernieuwd. Aprilia_SRV850_ATC_2Onderhuids is de RSV850 echter nagenoeg hetzelfde als de GP800, met een stalen dubbel wiegframe waarin de 850cc V-Twin die we ook kennen van Aprilia's Mana 850 is gehuisvest.

Begin april werd de RSV850 in Porte Ercole, Italië aan de wereldpers voorgesteld, maar nu al heeft Aprilia uit monde van moederbedrijf Piaggio aangekondigd een nieuwe ABS/ATC versie in productie te zullen gaan nemen.

Het ABS en ATC werkt in principe volgens dezelfde basis, maar dan omgekeerd. Sensoren in beide wielen meten de wielsnelheid. Als in het geval van vertraging wordt geconstateerd dat het ene wiel meer vertraagt dan het andere  grijpt het ABS in, om blokkeren te voorkomen.

In het geval van accelereren werkt het net andersom, als wordt geconstateerd dat het achterwiel sneller accelereert dan het voorwiel, dan grijpt de traction control in. Door de ontstekingsvervroeging en benzine inspuiting aan te passen wordt het koppel ingedamd, om verlies van grip aan het achterwiel te voorkomen.

Aprilia_SRV850_ATC_3

Het Aprilia Traction Control heeft twee standen, standaard en sport. De standaard modus is voor alledaags gebruik, terwijl de sport modus later ingrijpt en dus voor een sportieve rijder is bedoeld. Tijdens het rijden kan eenvoudig tussen de twee standen worden geswitcht middels een schakelaar aan het stuur.

Vanaf wanneer de SRV850 ABS/ATC leverbaar wordt, en hoeveel de scooter moet gaan kosten is nog niet bekend.