Zoeken

Aprilia RX 125 en SX 125: kekke A1-fietsen

11 maart 2021
Aprilia heeft de SX 125 en RX 125 voor 2021 aan Euro 5 aangepast. En onder het motto "nu we toch bezig zijn" het maar meteen grondig gedaan en beide fietsen van voor tot achter aangepakt.

We hebben d'r wel wat mee, met Aprilia's kleintjes voor het A1 rijbewijs. Als we dan toch voor een 125cc zouden moeten gaan, dan spreekt een Enduro of Supermotard veel meer tot de verbeelding dan een Naked of Supersport, om maar iets te noemen. Omdat offroad gewicht véél belangrijker is dan vermogen. Hoe lichter, hoe beter en in dat opzicht zit het met een 125cc wel snor.

Zowel de 2021 SX 125 Supermotard als de RX 125 Enduro, die Aprilia traditioneel het rijwielgedeelte en motorblok delen, wordt door de Italianen namelijk opgegeven voor een gewicht van 134 kilo. Rijklaar, inclusief volle 7-liter benzinetank, koelvloeistof, olie in het blok en accu om te starten. Da's ehh... ongeveer de helft van een 1250 GS, om maar iets te noemen.

Volgens Aprilia heeft bij ontwikkeling van de 2021 edities de focus gelegen op het optimaliseren van de rijperformance, om meer rijplezier te creëren voor de jongeman (of jongedame) achter het stuur. De vloeistofgekoelde vierkleps eencilinder heeft een nieuwe cilinderkop met verbeterde verbrandingskamer, een nieuwe in- en uitlaattraject en een nieuwe iridium bougie. 

En daar is het niet bij gebleven. Aprilia heeft ook de complete kleppentrein vernieuwd, van kleppen tot nokvolgers en klepveren tot nokkenassen. Voor een betere ademhaling is het luchtfilter vernieuwd en het gasklephuis is hoger geplaatst waardoor er een valstroom in het inlaattraject is ontstaan. Aan de uitlaatzijde is het complete uitlaatsysteem vernieuwd. 



Dat heeft volgens Aprilia geresulteerd in een stevigere koppelkromme, terwijl het A1-begrensde maximum vermogen van 15 pk nu bij een lager toerental van 10.000 tpm wordt bereikt. Gekoppeld aan de 6-versnellingsbak moet dat een wereld van verschil maken. Oh ja, het blok moet volgens Aprilia ook een stuk zuiniger zijn, geclaimd wordt een verbruik van 2,6 liter op 100 km en dat is omgerekend 1 liter op 38,5 km. Met een volle rank rij je dus in een ruk van Amsterdam naar Keulen.

Beide modellen hebben een nieuw digitaal display, waarvan Aprilia zegt dat 't gemakkelijker af te lezen is, nieuwe graphics en een zwart gespoten frame en achterbrug, maar wat zowel de SR als de RX uniek maakt is dat ze met Bosch anti-roll ABS zijn uitgevoerd en dat is voor het eerst bij een 125 cc. Bij hard ankeren hoef je dus niet meer bang te zijn dat je voorover van de motor kukelt. 

Het verschil tussen de SX en de RX zit 'm in de wielen en banden. De SX heeft 17 inch spaakwielen met normaal straatrubber, de RX heeft eveneens spaakwielen maar dan in 21 inch voor en 18 inch achter formaat en voorzien van banden met meer noppenprofiel. De zithoogte is ook verschillend: 880 mm bij de SX en 905 mm bij de RX. 

Aprilia RX 125 is beschikbaar in het Silver Speedway-kleurenschema en de nieuwe Rally Tribute grafische variatie. De SX 125 is bovendien ook beschikbaar in het agressieve Red Raceway-kleurenschema.