Aprilia RSV4 XTrenta: 230 pk / 166 kilo extreme Superbike
Na het grote succes van de RSV4X in 2019 en daaropvolgende Tuono X, de krachtigste en lichtste Hypernaked ooit gebouwd, is men bij Aprilia Racing weer flink aan het werk gegaan voor een nieuw extraordinair V4 project, de RSV4 XTrenta, een absoluut unieke creatie waarmee de Italianen de 30e verjaardag van Aprilia's eerste wereldtitel vieren.
Volgens Aprilia is er door de raceafdeling niet eerder zoveel MotoGP technologie toegepast als nu bij de RSV4 XTrenta op het vlak van materialen, componenten, elektronica, aandacht voor detail, maar vooral aerodynamica, tegenwoordig van cruciaal belang op een MotoGP machine.
Alle onderdelen van de carbonfiber kuip zijn gemaakt door PAN Compositi, waarbij dezelfde processen als in de MotoGP zijn gebruikt. In het ontwerp is een nieuwe forse vleugel in de neus voorzien, die meer gewicht op de voorkant zet en tegelijkertijd de luchtweerstand verlaagt, en nieuwe vleugels in het kontje.
Maar da's niet alles. Aprilia heeft de RSV4 XTrenta ook van een onder de achterbrug gemonteerde zogenaamde "under wing" voorzien en is daarmee de allereerste fabrikant die dat bij een productiefiets heeft toegepast.
De in de MotoGP veelal 'spoon' genoemde spoiler onder de achterbrug werd in 2019 door Ducati geïntroduceerd en kwam meteen in opspraak, maar Ducati claimde dat het niets met aerodynamica te doen had en puur en alleen was gemonteerd om de achterband te koelen.
Het resultaat van de aerodynamische aanpassingen is best indrukwekkend. Aprilia claimt dat de druk op het voorwiel met 25% is vergroot, terwijl de luchtweerstand met 4% moet zijn afgenomen.
Wat performance betreft heeft de Racing afdeling het blok behoorlijk opgepept, met als resultaat een topvermogen van 230 pk. Dat is gerealiseerd door de compressieverhouding te vergroten, in samenspraak met een door SC-Project nieuw ontwikkelde titanium en carbon uitlaat. DC-Project ontwikkelt alle race uitlaten van Aprilia. Om het blok beter te laten ademen is een Sprint luchtfilter voorzien dat in de MotoGP en Formule 1 wordt gebruikt.
Optioneel kan een titanium einddemper worden gemonteerd die direct van de unit die in de MotoGP wordt gebruikt is afgeleid. Om bij intensief circuitgebruik het hoofd koel te houden zijn voor water en olie Superbike radiateurs van Taleo Tecnoracing toegepast.
De performance van de XTrenta wordt door een speciaal gekalibreerde Magneti Marelli unit geregeld, terwijl de elektronische unit door een JetPrime racing panel wordt gecontroleerd. Uiteraard is de RSV4 XTrenta volhangen met tal van zeer fraaie accessoires, zoals voetsteunen, stuurhendels en een tankdop van Spider.
Wat het rijwielgedeelte betreft is de Öhlins vering door specialist Andreani in samenwerking met de Aprilia MotoGP engineers verfijnd. De uit massief aluminium gefreesde kroonplaat is exclusief voor Aprilia Racing gemaakt. Ook de remmen zijn het neusje van de Brembo zalm, met GP4-MS monobloc remklauwen voor en 330mm T-drive remschijven.
De gesmede magnesium wielen zijn Marchesini M7R GENIS, voorzien van Pirelli Diablo SBK slicks in de maten 120/70-17 voor en 200/65-17 achter, met SC-1 compound voor en SCX compound achter. Alleen al op de wielen is 2 kilo aan gewicht bespaard.
De kleurstelling van de nieuwe Aprilia RSV4 XTrenta, gelijk aan de kleuren waarmee testrijder Lorenzo Savadori op de Red Bull Ring heeft gereden, is afgeleid van de kleuren van de 125cc racer waarmee Aprilia in 1992 in de wegrace Grand Prix de eerste van 54 wereldtitels behaalde.
De RSV4 XTrenta wordt geproduceerd in een beperkte oplage van 100 stuks, voor de prijs van € 50.000 exclusief btw. Boekingen kunnen vanaf 6 september op de website van Aprilia worden gedaan.