Aprilia RS Extrema: meest extreme RS 660
De credits voor het grote succes van de RS 660, verkocht in 72 landen en momenteel de bestverkochte sportmotor in Europa, gaan naar Aprilia's fortuinlijke 660-project, dat sportiviteit op een innovatieve en moderne manier heeft geïnterpreteerd door niet op jacht te gaan naar de meeste pk's, maar naar lichtgewicht in combinatie met technische en elektronische functies die gewoonlijk zijn voorbehouden aan premium modellen.
Om het verkoopsucces van de RS 660 kleur bij te zetten presenteert Aprilia nu de RS 660 Extrema. De naam doet denken aan die van de Aprilia 125 Extrema, een van de best presterende en snelste 125cc motoren ooit, geproduceerd van 1992 tot 1994.
Dankzij zijn verfijnde en nieuwe standaarduitrusting tipt de RS 660 Extrema de weegschaal met een verbazingwekkend drooggewicht van 166 kg en legt hij een nieuwe lat op het gebied van gewicht / vermogensverhouding die van fundamenteel belang is voor plezier op de weg en effectief rijden op circuit.
Deze mijlpaal wordt bereikt door de speciale standaarduitrusting die in de eerste plaats een nieuw en lichter straatlegaal uitlaatsysteem van SC Project omvat met een carbonfiber demper aan de rechterkant (en dus niet langer onder de motor).
De Extrema wordt ook geleverd met de zwart geanodiseerde aluminium demperbeugel waarmee je de voetsteunen van de duopassagier kunt verwijderen, wat leidt tot een nog lichter gewicht. Ook bijdragend aan de algehele gewichtsvermindering zijn het voorspatbord en de nieuwe buikpan met een gloednieuw ontwerp, beide gemaakt van hoogwaardig carbon.
Het sportieve karakter van de RS 660 Extrema wordt ook benadrukt door de afdekkap die het duozadel vervangt om het gestroomlijnde ontwerp van de achterkant te versterken. De duozit wordt trouwens los meegeleverd. Naast de standaardelektronica op de RS 660 (waaronder tractiecontrole, ABS in bochten, motorrem, motorkaart en wheeliecontrole - allemaal instelbaar) heeft de RS 660 Extrema ook software om het schakelpatroon om te draaien.
Dit betekent dat de versnellingsbak volledig autonoom kan worden geconfigureerd, zonder een fietsonderdeel te vervangen, in straat- of raceversie - ideaal voor circuitdagen. De nieuwe speciale witte en rode kleurstelling is duidelijk op sport geïnspireerd en draagt ertoe bij dat hij in één oogopslag herkenbaar is.